Att resa till New York med tonåringar, del I

resa-till-new-york-med-tonaringar

Efter att ha besökt New York flera gånger utan barnen var det dags att inviga dem i vår favoritstad under sommarlovets sista vecka.

Med 19-årige blivande studenten och de två 15-åriga tjejerna bodde vi en vecka i mellanklasshotellet Comfort Inn Chelsea på 25th St. Ett i våra ögon ett utmärkt utgångsläge för att uppleva Manhattan. Rummet hade två sovrum med tv-apparater, ett badrum, kylskåp, kaffebryggare och säkerhetsskåp. Det ingick dessutom frukost i hotellpriset och hotellet var rent och prisvärt!

Shopping
Så klart, vi kan ju inte besöka New York utan att shoppa! Vi koncentrerade en stor del av shoppingen runt Broadway i SoHo där många populära butiker för ungdomar finns; Forever 21, Victoria´s Sectret, American Eagle Outfitters, Converse, Billabong, Express, Zara, Aldo, Sephora, Uniqlo, Topshop, Yellow Rat Bastard och många, många fler.

Lunch och mellanmål finns att köpa hos Dean & Deluca eller från någon strategiskt utplacerad ”Food Truck” som finns på flera ställen. Annars är det även nära till trevliga Soho Park eller kändistäta Balthazar.

resa-till-newyork-med-tonaringar-shopping

Bra shopping finns även runt Union Square och på Century 21. Ett besök på Apple Store är också en höjdare! För oss blev det dessutom ett par svängar till elektronikbutiken B&H. På South Street Seaport, nedanför Brooklyn Bridge, finns trevliga köpcentret Pier 17. Högst upp kan du köpa lunch och kika ut över hela Brooklyn Bridge medan du äter den.
På Manhattan finns även mängder av second hand-butiker och specialbutiker med allt du kan tänka dig.

resa-till-nyc-med-tonaringar

Massage
Efter en lång shoppingdag är det skönt att unna sig en massage. I bland annat Chinatown, bland levande grodor och färsk fisk, finns det gott om massörer och på många ställen runt om på Manhattan hittar du även prisvärd manikyr och pedikyr. Tjejerna kostade på sig flera manikyrbehandlingar och vi andra satsade på massagen.

resa-till-new-york-med-tonaringar-manikyr

Takbarer

Vi gillar verkligen att besöka takbarer i New York! Innan vi åkte dit med ungdomarna kontaktades några takbarer för att höra om de tog emot minderåriga. Många har 21-årsgräns, men på några takbarer är det helt okej att besöka även för de yngre.
På helger, mellan klockan 10-16, serverar 230 Fifth brunch och då var vi alla välkomna. Från takbaren hade vi fin utsikt över bland annat Empire State Building medan vi åt den mycket goda brunchen.

resa-till-new-york-med-tonaringar-takbarer

Hotel Americanos takbar välkomnade minderåriga även på kvällstid. Efter en eftermiddagspromenad på The High Line besökte vi den. Vi hade turen att få plats i två rosa, härliga, madrasser nära poolen med en underbar utsikt över Manhattan. Vi stannade tills solen gått ned och när diskjockeyn började spela och stället började ändrades till nattklubb tackade vi för oss. 19-åringens kommentar var ”jag tror vi hade de bästa platserna i hela New York i kväll!”

resa-till-new-york-med-tonaringar-theview

En annan takbar som tar emot ungdomar är den snurrande baren ”The View” i Mariott Hotel vid Times Square.

En kul bar som tar emot minderåriga, som dock inte är en takbar, är Susan Sarandons ping-pong bar ”SPiN New York” där hela familjen kan roa sig någon halvtimme tillsammans.

Times Square

Förr eller senare hamnar du på Times Square, det är svårt att låta bli. Tonåringarna tycker det var häftigt med alla blinkande neonskyltar samt att sitta ned en stund i den röda trappan och titta ut över folkmassan. Vi ägnade inte allt för lång tid i trängseln, men sista kvällen när vi bestämt oss att försöka hålla ut länge för att öka chansen att sova gott på flyget, åkte vi dit för lite kvällsshopping.

resa-till-new-york-med-tonaringar-times-square

Empire State Building (ESB) vs Top of the Rock Observation Deck

Vi har tidigare varit upp i både ESB och Top of the Rock och vi har en klar favorit. Men tonåringarna ville gärna besöka båda och så fick det bli.

Vi köpte biljetter till ESB på hotellet för att få gå i den kortare förköpskön och vi var där vid 8-tiden på morgonen när de öppnade. Direkt vid öppningstid är det kortast köer, så planera gärna ert besök för att undvika timslånga köer. Väl uppe är utsikten magnifik och det är ändå lite speciellt att befinna sig så högt upp i den fina byggnaden. Vi köpte till en tur i virtuella NY Skyride, men den var inte särskilt prisvärd och vi konstaterade att vi lika gärna hade kunnat vara utan den.

Top of the Rock har betydligt kortare köer och utsikten över Central Park och ESB gör att det är trevligare helhetsintryck på Top of the Rock. Här kan ni med fördel planera in besöket precis innan solnedgången för den ultimata upplevelsen. Det är mycket vackert!

Favoriten för oss, och även för tonåringarna, är som ni säkert redan förstått Top of the Rock.

resa-till-new-york-med-tonaringar-top-of-the-world

Roosevelt Island Tram

Känd från Spidermanfilmen från 2002 och desto mer prisvärt, jämfört med NY Skyride, är turen med linbanan över East River till Roosevelt Island. Till priset av en (två för återresan) tunnelbanebiljett åker du på drygt 4 minuter över till ön som huserat både fångar och smittkoppssjuka och som en gång i tiden kallades Minnahonock av indianerna. Turen bjuder på en svindlande och underbar utsikt över Manhattans östra skyline.

resa-till-new-york-med-tonaringar-rooseveltislandtram

Missa inte fortsättningen i denna bloggserie om Tonåringar i New York. Nästa del kommer på fredag 25 oktober.

Gästbloggare: Eva Sollén
Blogg: http://peopleinthestreet.se/

Boka flyg och hotell till New York

Boka flyg till New York

Boka hotell i New York

Boka weekend till New York

Att resa till New York med tonåringar, del I 4.94/5 (98.75%) 16 votes
Det här inlägget postades i Gästbloggare, New York, Resmål Nordamerika, USA och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.