Träningsresa till Malta

Malta är ett perfekt resmål så här års för att komma bort några dagar och ladda batterierna. Med direktflyg tar det knappt 4 timmar och vädret på Malta i november bjuder på motsvarande svensk sommar när den är som bäst! Runt 25 grader i luften och 23 grader i vattnet. jag åkte därifrån utvilad och upprymd efter en fantastiskt härlig träningsresa och femdagars vistelse på Hilton hotell.

Utsikt Havet Malta

Jag åkte dit med ett företag som heter OnTrack Body & Mind. Deras koncept är träningsweekends med mindre grupper och en slogan som lyder “ta hand om dig själv!”. Lät bra tyckte jag! Aktiviteterna låg planerade torsdag till söndag. Jag kom ner två dagar tidigare för att hinna njuta lite extra av värmen samt Hilton hotells underbara anläggning, perfekt för avkoppling, lyx, träning och välmående!

Hilton hotell ligger ca.20 min med bil från Maltas flygplats, i ett område som heter St. Julian. Lättast är att ta en taxi på flygplatsen och sen hoppas på att man inte prickat in rusningstrafiken för då kan resan ta mer än dubbelt så lång tid. Väl framme vid hotellet tas man direkt omhand av den trevliga personalen och efter en snabb incheckning visas man till sitt rum. Rummen är superfina, jag hade ett rum med balkong ut mot poolområdet och havet, en helt otroligt fin utsikt!

Utsikten från hotellrummet på Hilton hotell
Utsikt Hilton Hotell Malta

Eftersom temat för denna resa var träning och välmående blev det naturligtvis gym och/eller simning med efterföljande ångbastubad innan frukost de två första morgnarna. Detta innan själva kursen kom igång för då var det yoga som gällde. Varje morgon innan frukost yogade vi, vi tränade Hatha yoga, Ashtanga yoga, och Yin yoga. Att yoga innan frukost får verkligen fart på aptiten och frukostbuffén på hotellet är to die for! Jag önskade att jag hade en större magsäck så jag kunnat få i mig mer av allt det goda men man ska ju trots allt inte vara girig! Där finns i alla fall allt man kan tänka sig, oavsett vilken typ av frukost man föredrar. Här är ett exempel:

Frukost på Hilton Hotell Malta

Upplägget såg lite olika ut från dag till dag beroende på vilka aktiviteter som låg inplanerade. Efter frukost hade vi ledig tid som främst spenderades i solen vid polen eller på den lilla stranden som låg en kort promenad från hotellet. Några tog hop-on-hop-off-bussen till huvudstaden Valetta med alla sina sevärdheter. På eftermiddagarna hade vi bland annat funktionell träning, bålstabilitets- & hållningsträning och cirkelträning med olika stationer där vi fick upp flåset ordentligt. Vi hade även ett seminarie om kost och träning, mental träning, stresshantering med mera som var väldigt bra. En eftermiddag gick vi stavgång från hotellet i riktning mot Valetta utefter gatorna intill havet. Det var ett mycket upplevelserikt träningspass som gick i högt tempo! Många Malteser höjde på ögonbrynen och gav oss glada tillrop när vi passerade med stavarna smattrande mot trottoaren, stavgång är tydligen en ovanlig syn på Malta.

Här är stavgångsgänget
Stavgång på Malta

Kvällarna var ljumna och helt underbara. Oftast gick vi tillsammans och åt middag på
någon trevlig restaurang, maten på Malta är en lyckad mix av arabiskt och italienskt kök och det finns en mängd restauranger att välja på.

Den lilla hamnen i St Julien på dagen
hamnen i St Julien på dagtid

Hamnen på kvällen upplyst av restauranger längs med vattnet.
Hamnen på kvällen

Sista dagen gjorde vi en tretimmars utflykt till den lilla ön Comino. Ön var väl lite överreklamerad, ganska kal och stenig, men vattnet däremot var alldeles turkosblått och väldigt inbjudande till ett dopp vilket vi såklart tog!

lilla ön Comino på Malta

Den här resan känns som något jag vill åka på varje år, prefekt som en välgörande energiboost inför vintern!
/Louise

Blev du sugen på att besöka solen och stressa ned?

Boka flyg och hotell till Malta

Boka flyg till Malta

Boka hotell i Malta

Boka weekend till Malta

Träningsresa till Malta 4.89/5 (97.89%) 19 votes
Det här inlägget postades i Aktiva resor, Malta, Resmål Europa och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 svar till Träningsresa till Malta

1. Pingback: Träningsweekend på Malta med oss » OnTrack - Body & Mind

2. Malte Köse skriver:

Härligt med resa bort göra lite mer än sola & bada på semestern, vill man träna med kända idrottare på sin egen nivå så ska åka på träningresor.