Resa till Mexiko med barn: Gästbloggare Lina

Att resa med barn kan vara en helt ny upplevelse. Helt plötsligt finns det flera aspekter att tänka på och vi hittar nya resmål som vi tidigare inte låg på önskelistan. Veckans gästbloggare Lina guidar oss på en familjesemester i Mexiko och hur det är att resa med barn där!

Bild 1

Drömmer du om kritvita mjöl mjuka sandstränder och ett turkos blått hav och helst en klarblå himmel, ja då är svaret ganska enkelt. Då ska du resa till paradiset Mexiko!
Hur funkar då Mexiko att resa till MED barn? Jo alldeles utmärkt. Barn anpassar sig väldigt lätt och är ändå relativt formbara. Vi reste till Mexiko för drygt 1 år sen för första gången med vår son som då var 2 år och 9 månader. Själv har jag varit i Mexiko många gånger och älskar verkligen landet, stränderna, livet och den goda maten. Det funkade över förväntan måste jag säga. Dock ska man ha i åtanke att det är en ganska lång flygresa till Cancun och Mexiko. Vi åkte på en charter, från A till B tog det nästan 12h. Det gäller att ha med en massa roligt på flygresan åt barnen för att underhålla dem om man inte har drömbarn som gladeligen sitter still i 12h så klart.

promenad i Playacar

En sak man bör tänka på är att det är 7h tidsskillnad. Vilket innebar att de första dagarna vaknade sonen 4-5 på morgonen… Då är klockan ändå 11-12 i Sverige. Men vi gillade grejen att vara morgonpigga och få ut mycket av dagen. Vid sextiden varje morgon gick solen upp och då var vi ute på morgonpromenad, när frukosten öppnade klockan 7 stod vi och hängde på låset. En härlig start på dagen för oss alla att få utforska omgivningarna i Playacar där vi bodde.

Redan runt niotiden brukade vi vara på väg ner på stranden. Vid den tiden är solen inte lika stark som mitt på dagen och det är dessutom relativt lugnt på stranden, så det är ju en perfekt tid för barnfamiljer att hänga där nere, liksom på eftermiddagarna. Lek och bad är ju det härligaste som finns! Vi varvar gärna stranden med pool, mitt på dagen när solen är som starkast brukar vi ta en liten siesta under parasollet hela familjen. Gillar barn sandlådor, så kommer ju barnen till himmelen – en av världens största sandlådor är ju stranden! Där kan man roas dagarna i ända med att bygga sandslott, sandkakor och bara ha roligt.

stranden mexiko

Vi bodde på ett hotell som heter RIU Tequila och ligger i Playacar precis utanför Playa del Carmen. Det är ett klassiskt all inclusive hotell nära stranden. Orkade man inte gå de stackars 300-400 metrarna till stranden så körde hotellet golfbilar ner till stranden så man slapp gå, men vi hade ofta med oss vagnen och promenerade gärna ner till stranden.

Maten i Mexiko är helt fantastisk och Oscar har faktiskt aldrig ätit så mycket som han gjorde då. När man reser på all inclusive så finns det ju massor att välja på och han fick välja som han ville. Salladsbufférna är gigantiska och sen flera olika rätter varje dag. All inclusive tycker jag är fantastiskt när man reser med barn. Man slipper tänka, du kan bara gå till baren och få ett glas vatten eller kanske en glass på eftermiddagen.

Med tanke på jetlagen och 7h är väldigt lång tid så brukade vi ofta äta middag med Oscar runt 17, sen gå och duscha/byta om. När vi åt middag vid 19 så somnade han ofta i vagnen. I alla fall första vecka. Så helt plötsligt åt vi långa middagar i lugn och ro. Sen var vi ju också såklart kvällströtta eftersom vi gick upp runt 6 varje dag så somnade vi tidigt. Men man sover riktigt gott!

Bild 6

Hur mysigt är det inte att ta en smoothie i poolbaren och kunna bada samtidigt. Semester med familjen är verkligen kvalitetstid. Vi försöker resa på semester så ofta vi kan. Mexiko har dessutom många roliga barnaktiviteter att erbjuda. Det finns stora vattenland, du kan simma med delfiner eller besöka djurparker. I Playacar fanns dessutom en fågelpark som vi promenerade förbi varje morgon på vår morgonpromenad och där kunde vi bl.a se flamingos, pelikaner och andra fantastiska fåglar.
Eftersom Oscar bara var 2 år och 9 månader när vi besökte Mexiko gjorde vi inga större utflykter, men nästa gång vi reser till Mexiko kommer vi definitivt att utforska landet mera. Summa summarum så är ju barn väldigt nöjda med att få bada, leka på stranden och äta glass om dagarna. Är det semester så är det.

Gästbloggare: Lina

Boka en resa med familjen till Mexiko idag!

Boka flyg och hotell till Mexico

Boka flyg till Mexico

Boka hotell i Mexico

Resa till Mexiko med barn: Gästbloggare Lina 4.54/5 (90.77%) 13 votes
Det här inlägget postades i Gästbloggare, Mexico, Resa med barn, Resmål Nordamerika och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.