Thomas guide till Panama del II

Här kommer del två av Thomas guide till Panama. Del ett kan du läsa här.

Boquete
Taggade på äventyr som vi var ville vi vara vid Albrook till 08:00 bussen, men var snarare där i tid för att köpa biljett till 9 bussen ($15). När vi var på terminalen dagen innan hade vi kollat tider och frågat om man kunde köpa forbussbiljett, men det går bara 1h innan avgång. Det fanns dock gott om plats på bussen som avgår varje timme till David. Tanken var att vara framme i David klockan 16:00, vi var dock framme ca 2h senare vilket de sa var på grund av vägarbete. Väl framme i David så byter man buss till en av de gamla ommålade skolbussarna som kör till slutstationen Boquete, bussen kostar $1.75 men stannar längst vägen så den tog ca 1.5 timme. Så mitt tips är att ta nattbussen som avgår vid 24:00 den kostar $18 men tar kortare tid, dessutom är bussarna bekväma så man kan sova fram till David.

10. Panama

Blev inte mycket mer äventyr den kvällen än en tur till en pizza restaurang och den nattöppna affären. Tyvärr hann äventyrsguiderna stänga under tiden vi käkade men efter lite googlande hittade vi Boquete Outdoor Adventures som svarade på vårt mail och bokade in oss på nästa morgons forsränningstur för $65 p/p. Vilket var väldigt tur för detta var det häftigaste som vi gjorde under resan. Ingen av oss hade testat annat än kanot innan så vi valde rapid 3 utav 5. Vilket kändes som helt rätt val, den innehöll tillräckligt stora fall för att nästan alla skulle tappa balansen och trilla i. Att trilla i under fors är dock rätt läskigt, eftersom det är stenar runtomkring är det viktigt att dra upp benen samtidigt som man försöker att inte tappa sin åra. Första gången jag åkte i blev ja så paff att jag både slog knät och tappade åran. Vi var bara 4st + guide i vår båt vilket var kul för det ökade verkligen lagarbetet. Sträckan innan lunch var den roligaste eftersom den hade större fall och gav mer spänning. Satt man längst fram så var det verkligen svårt att hålla sig i båten. Vissa hjälmar hade fästen för GoPro så ett tips är att ha med sig en sådan, den kan även komma väl till pass vid snorklingen i Bocas del Toro. I vår tur ingick transport, lunch och skor så man behövde inte ha med sig något.

River rafting - Panama River rafting - Panama
Vi var tillbaka i Boquete lite efter 16 och hade tänkt vandra upp till en utsiktspunkt men det började regna så det blev inte mer än gång upp och ner längst huvudgatan och en tur runt torget. Sen bokade vi shuttlebus till Bocas del Toro för $30 p/p. Man kan även åka public bus dit men då måste man åka tillbaka till David ($1.75) sen ta direktbussen till Almirante ($8) och sedan gå 10min till båtarna ($4) eller ta taxi ($1) dit. Så det tar ca 2h extra men har man tid så kostar det hälften så mycket.

Bocas del Toro
Om man inte vill åka inom Boquete som beskrevs i inlägget innan så kan man givetvis ta buss ifrån Panama City. Jag rekommenderar att man tar den övernattningsbuss som går till Almirante ($30) klockan 20:00 eller 20:30 den tar cirka 11 timmar. Bussarna är bekväma men kan bli lite kalla så ta med långärmade kläder. Ifrån hamnen tar man båt till Isla Colon ($4, Transporte Torres). Tänk på att det kostar en slant om du låter andra hantera ditt bagage.
Vi bodde längst huvudgatan på den största ön Isla Colon eftersom det händer lite mer saker här men det är en ögrupp så det finns mer avskilda boenden på andra öar som t.ex Bambuda Lodge på Isla Solarte. Inga båtar kör dock efter det blivit mörkt förutom till Isla Carenero eftersom det bara ligger någon minut bort, båten kostar $1. Här låg även det största utestället Aqua Lounge, tror de hade inträde på $5 men då ingick en drink. När vi var där var det ladies night så alla tjejer fick gratis drinkar fram till 22. På den ön fanns även restaurangen BiBi’s där man fick låna kajaker om man åt för $10.
En av dagarna så hyrde vi cyklar ($5) och cyklade längst högra stranden på Isla Colon till en vik som heter Punch Beach. På stranden fanns det en mysig restaurang med sköna soffor där jag kände sanden mellan tårna samtidigt som surfarna gled fram på vågorna. De hade också jättegod mat och öl för $2. Stranden efter heter Playa Bluff där man kan rida ($30) längst stranden. Ridturer gick vid 9:00 och 13:00, men det är en bit ifrån Bocas Town så det tar ungefär 1h att cykla dit och taxi kostar ca $20.

13. Panama

14. PanamaDagen efter så tog vi en snorkling tur ($25) som även stannade 2h på Isla Zapatilla, en riktig paradisö. Det råder byggförbud på ön, så den ser ut precis som den alltid gjort med perfekta stränder längst hela ön och palmer ner till stranden. De flesta bolag tog ut en extra avgift på $10 för att gå iland på ön men vi förhandlade bort den och väl på ön finns det ingen som kontrollerar om den är betald. Alla turer går inte till samma ställen. I vår tur så snorklade vi vid Coral Bay och så stannade vi till vid sjöstjärnor, delfiner och sengångare, djuren såg man dock på lite avstånd så det blev mer som små prickar i horisonten. Ett tips kan vara att ta med bröd eller något att mata fiskarna med, för de höll sig på lite avstånd och sikten var lite grumlig. Inte min mest minnesvärda snorkling men helt klart fin. Man kan även åka längst reven med brädsnorkling efter en båt vilket nog kan ge häftiga GoPro filmer.

16. Panama 15.Panama

På kvällen såg vi eldshowen på Bocas Bambu Beach som ligger i mitten av Isla Colons huvudgata. De hade även happy hour med 2 för 1 drinkar och dagens rätt med drink. Vi tog oss även en båttaxi ($15 för 2st retur) till Red Frog Beach som fått sitt namn efter de röda grodor som lever där, vi såg en groda på stigen när vi skulle åka hem vid skymning men de hördes överallt längst skogspromenaden. Man blev avsläppt på baksidan av ön med 10min gång genom lite skog. Stranden hade bara 2st boenden/restauranger så det var rätt mysigt att gå här men det hade nog inte hänt så mycket där om man bott där.

18. Panama

Talamanca Puerto Viejo
De flesta som besöker Bocas del Toro besöker även denna tillbakalutade lilla hamnby som ligger nära gränsen i Costa Rica. Vi åkte dit med shuttlebus ($25) men tog public buss tillbaka eftersom båda åker samma håll och det inte skiljer så mycket i tid. Vill man ta sig dit på egen hand så tar man en minibuss från Almirante till Changuinola ($1.45, 40min) där man byter buss till Sixaola ($1, 20min), det går flera bussar per timme åt båda håll.
Vid gränsen från Panama till Costa Rica behöver du gå till immigrationsverket och få ditt pass stämplat innan du lämnar landet. Därefter ska du gå emot den fallfärdiga gamla järnvägsbron som binder samman länderna, men innan du lämnar Panama behöver du betala $3 till gränspolisen i stugan precis innan bron på höger sida. På andra sidan bron behöver du fylla i och lämna samma formulär som när man flög in i landet. Om man är på väg ut ur Costa Rica skall man betala $7, detta kan du göra med kort på plats i en speciell automat. Bra att känna till är att du behöver visa upp en utskrift på flygbiljetten hem när du ska in i Panama. Oavsett om du tar en shuttlebuss eller reser på egen hand måste du ansvara själv för att bära bagaget över gränsen. I närheten av bron så stannar det en buss som kör mellan gränsen i Sixaola och Puerto Viejo varje timme.

1. IMG_0988

När vi åkte ifrån Sixaola till Changuinola tog vi en taxi ($7) och därifrån tog vi en mini-buss till David ($9.5, 4h) och sen en till Panama City ($15). Planen var att ta nattbussen kl 18 ifrån Changuinola men eftersom vi började vår färd kl 11 så hade vi fått vänta 3h tills bussen gått. När vi åkte såg jag dock en del affärer i Changuinola så kanske hade man kunnat fördriva tiden där eller lämna Puerto Viejo lite senare, för att slippa vara På Albrook Terminal kl 2 på natten. Själva terminalen känns säker men det är svårt att hitta bra boende vid den tiden om man inte bokat.

Puerto Viejo ligger vid vattnet men stranden inne i staden är inte så fin som de som ligger runt om den. Till vänster finns Playa Negra med fin svart sand och till höger finns Playa Cocles med vit finkornig strand. För att nå Playa Cocles finns det en trevlig gångstig längst vattnet, stranden är bred och har gott om surfbrädor till uthyrning. För att ta oss till de andra stränderna hyrde vi som de flesta cyklar ($5) över dagen. Det var ungefär 8km till Punta Uva där vi hört att det var fint att snorkla men väl framme så var det stora vågor. Där fanns vattenaktiviteter som surfning och kajak men vi såg inga möjligheter till snorkling från land i alla fall. Stränderna innan Playa Chiquita och Playa Cocles var nog snäppet finare så vi cyklade tillbaka och stannade till för att äta.

När mörkret föll in så fanns det rätt många uteställen att välja på, vi var först på ett med livemusik och sedan på ett med stort dansgolv som låg nära stranden. Nästa dag cyklade vi till det djurräddningscenter (Jaguar Rescue Center, $18) som låg lite efter Playa Cocles. De hade 2 turer per dag och var ett trevligt ställe som tog hand om djur som farit illa. De flesta djur där var yngre och vårdades för att senare släppas ut igen. Här fick vi hänga med busiga apor, scengångare, tvättbjörnar och myrslokar. Dessutom hade de många stora fina färgglada fåglar som flög fritt, minileoparder, giftiga ormar, bångstyriga rådjur och lite sömniga grodor.

6. IMG_1158 5. IMG_1096 4. IMG_1092

Vill du också resa till Boquete, Bocas del Toro och Puerto Viejo? Här kan du boka flyg och hotell!

Betygsätt inlägget
Det här inlägget postades i Panama, Resmål Nordamerika och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.