Annons:

Kundservice

Vi på kundservice finns här före, under och efter din resa.

Innan du ringer, se om din fråga besvarats nedan i vanliga frågor och svar.

Resfebers kundservice:

  • Hjälper dig med hela din resa
  • Snabbt och effektivt
  • Kompetent & resefokuserad personal

Telefon 0771-57 57 57

Öppettider:

Måndag-fredag 09:00-17:00

Lördag 10:00-14:00

e-post: order@resfeber.com

OBS! Lördag 1 april stängt


Tack, du kommer nu att få vårt nyhetsbrev Registrering misslyckades!

Idag är det vi som svarar:

  • Jessica
    För mig är Mallorca en pärla i Medelhavet som har något för alla oavsett ålder. Perfekt shopping i Palma, sol och bad  i Palma Nova och Magaluf för lite mer fart. 
  • Pia
    Just nu längtar jag efter en alptopp, strålande sol, gnistrande snö, nypistat, härliga vänner - kan det bli bättre?
  • Cecilie
    London favoritstaden nr 1. Älskar att strosa runt i staden, njuta av afternoon tea och uppleva det senaste på teaterscenen.

Frågor och svar

01 Före resan
  • Är det säkert att handla av resfeber?

    All information du uppger till Resfeber och på vår sajt behandlas konfidentiellt. Vi skyddar all information med samma kryptering som används av internetbanker.
    Inte ens våra egna säljare har tillgång till er kreditkortsinformation då den kommer in krypterat i våra system.

    Information du uppger till Resfeber.se är endast för internt bruk. Din bokningsinformation samt medlemsinformation kommer ej att säljas eller överlåtas till tredje part och informationen kommer inte heller att användas i andra sammanhang som du ej godkänt.

  • Hur bokar jag en resa?

    Ring eller maila oss så hjälper vi dig gärna genom hela bokningsflödet på hemsidan eller via telefon. Vid bokning via telefon eller mail så tillkommer en bokningsavgift på 495 kr per bokning.

  • Hur långt fram i tiden kan jag beställa?

    Hos oss kan du beställa flygbiljetter med avresa inom 360 dagar.

    För paketresor och hotell gäller oftast detsamma. I undantagsfall har vi inte tillgång till alla hotellpriser ännu, eftersom vi kontinuerligt arbetar med att få fram de bästa möjliga priserna.
     

  • Hur många personer kan jag boka till?
    Via internet kan du boka upp till 9 personer.
    Är ni fler som ska ut och resa vänder ni er till vår gruppreseavdelning.
     

     

  • När och hur betalar jag?

    I samband med att du gör din bokning på hemsidan så anger du det kort eller konto som du vill betala med. Hela summan debiteras vid bokningstillfället.

    Du kan även välja att betala på faktura då Resfeber har ett samarbete med företaget Klarna. Du har då alternativet att betala mot faktura inom 14 dagar eller att delbetala över en längre period.

  • Vilken typ av betal- eller kreditkort accepterar ni?

    Vid bokningstillfället accepteras VISA, Mastercard, American Express och Eurocard. Vi accepterar tyvärr inte utländska kreditkort eller Elektron-kort.

     

  • Hur får jag mina biljetter?

    Du får din bekräftelse med länk till din flygbiljett på din e-post i samband med köpet. Om den inte dyker upp, kontrollera att den inte automatiskt har hamnat i skräpkorgen på grund av eventuellt spamskydd. Har du ej erhållit dina bekräftelse inom 24 timmar (om inget annat angivits) ber vi dig kontakta vår kundtjänst på 0771-57 57 57 eller på order@resfeber.com

    Har du köpt hotell så får du din hotell voucher som en bifogad pdf fil i bekräftelsen.

    Viktigt är att du skriver ut samtliga handlingar och tar med dig på resan. Om du skulle sakna giltig voucher kan du bli nekad hotellrum vid ankomst.

     

  • Kan jag ändra på min bokning eller mitt namn?

    Flygresor, hotell och evenemang som är betalade och klara kan som regel inte ändras, men det kan ske avvikelser beroende på vad du bokat.

    Om jag har köpt flyg?
    Många reguljärflygbiljetter är inte ändringsbara efter köpet.

    Om jag vill ändra namn på en flygbiljett?
    De flesta flygbolag tillåter inte en namnändring/namnkorrigering. De flygbolag som tillåter ändring, tar ut en kostnad för detta som varierar beroende på flygbolag. Till detta kommer vår serviceavgift på 795 kr per person.

    Om jag vill ändra ett hotell?

    En ändring kan aldrig ske senare än 24 timmar innan ankomst.
    Observera att hotellrum som beskrivs som "non-refundable" och "advance purchase" inte är ändrings- eller avbokningsbara. Det framgår vid bokning om du har bokat denna typ av rumskategori. 

    Om jag vill ändra ett evenemang?
    De flesta evenemang såsom, teaterbiljetter, fotbollsbiljetter med flera går inte att ändra.

    Vänligen kontakta oss på order@resfeber.com eller ring på 0771-575757 för vidare information om just er bokning.

  • Kan jag själv ändra min bokning på hemsidan?

    Alla ändringar behöver göras via email order@resfeber.com eller via telefon 0771-57 57 57, måndag-fredag 09:00-17:00 och lördag 10:00-14:00. Vi kan hjälpa till med reseförsäkring, ombokning, avbokning och en hel del servicepaket.

  • Behöver jag en reseförsäkring?

    Tillsammans med Solid erbjuder Resfeber olika reseförsäkringar. Det är viktigt att du läser igenom villkoren för försäkringen så att du vet vad som ingår.

     

  • Behöver jag en avbeställningsförsäkring?

    Vi rekommenderar att du köper en avbeställningsförsäkring eftersom många av produkterna på vår hemsida inte är avbokningsbara. Det är viktigt att du läser igenom villkoren för försäkringen så att du vet vad som ingår.

    Försäkringen gäller vid akut sjukdom, olycks- och dödsfall. Utöver detta träder den in vid brand, översvämning eller annan oförutsedd händelse i ditt hem samt privata krissituationer som skilsmässa, arbetslöshet eller plötsligt indragen semester. Intyg på nämnda händelser skickas efter att resan avbokats hos Resfeber direkt till försäkringsbolaget.

  • Hur fungerar avbeställningsförsäkringen?

    Försäkringen gäller vid akut sjukdom, olycks- och dödsfall. Utöver detta träder den in vid brand, översvämning eller annan oförutsedd händelse i ditt hem samt privata krissituationer som skilsmässa, arbetslöshet eller plötsligt indragen semester. Intyg på nämnda händelser skickas efter att resan avbokats hos Resfeber direkt till försäkringsbolaget.

  • Vad gäller för avbeställningsförsäkring och reseförsäkring plus?

    Vänligen se nedan för vilka villkor som gäller för avbeställningsförsäkring och reseförsäkring plus.

     

  • Vilka regler gäller för pass och visum?

    Resenären är själv ansvarig för att kontrollera och införskaffa nödvändiga papper inför resan, såsom giltigt pass, visum, vaccinationer och försäkring. Detta gäller även vid flygplatsbyte eller mellanlandning där övernattning krävs. För visuminformation kontaktas respektive lands ambassad.

    Resenären är själv ansvarig för eventuella kostnader som uppkommer på grund av brister i ovan nämnda formaliteter, t.ex. hemtransport till följd av att pass/visum saknas.

    Obligatorisk id-kontroll av alla utrikesflygresenärer har införts i Sverige, inte bara vid incheckningen utan även vid gaten. Resenären ska kunna legitimera sig med en godkänd id-handling som ska stämma överens med biljett och boardingkort. Den extra kontrollen görs för att förhindra att resenärer ska kunna byta biljett och identitet mellan incheckning, säkerhetskontroll och gate.

    De nya reglerna går i linje med ett EU-direktiv samt rekommendationer från FN-organet Iaco.

  • Behöver barn ha ett eget pass?
    Ja, den 21 augusti 2006 genomfördes en ny passlag som innebär att barn ska ha eget pass.
    Det är inte längre möjligt att anteckna barn i föräldrarnas pass.

     

  • Vad är SFPD - Secure flight passenger data?

    SFPD skickas per automatik till flygbolaget i samband med att du genomför din bokning på vår hemsida. Du behöver därmed inte kontakta Resfeber eller flygbolaget om detta före din avresa. SFPD är informationen om ert födelsedatum och ert namn.

  • Vad gäller för resor till USA?

    Vid resor till/från USA och vid mellanlandning i USA behöver flygbolaget och tullpersonalen följande information:

    1 – ESTA (Electronic System for Travel Authorization)
    2 – SFPD (Secure Flight Passenger Data)
    3 – APIS (Advanced Passenger Information System)

    ESTA är ett inresetillstånd som ni själva fyller i och ansöker om i god tid före avresa. Du finner mer information och länk till officiella hemsidan för ESTA om du trycker här.

    Från och med 1 januari 2016 kan inte svenska medborgare som har besökt Iran, Irak, Syrien, Sudan eller Jemen efter den 1 mars 2011, eller har dubbla medborgarskap i något utav dessa länder besöka USA enbart med ESTA ansökan, dessa måste ansöka om Visum via USAs ambassad i Stockholm.

    SFPD skickas per automatik till flygbolaget i samband med att du genomför din bokning på vår hemsida. Du behöver inte kontakta Resfeber eller flygbolaget om detta före din avresa. Uppgifterna du lämnar på vår hemsida i samband med din bokning måste överensstämma med dem som står i passet.

    APIS är passinformation. Du lämnar denna till flygbolaget i samband med incheckningen.


     

  • Vad är APIS - Advanced Passenger Information System?

    För resor till USA och Storbritanninen krävs APIS (Advanced Passenger Information System) för alla resenärer. Bland annnat så ska passnummer och kontaktuppgifter lämnas till flygbolaget vid incheckning.

    Vänligen se nedan vilka uppgifter som APIS innebär.

    - Samtliga förnamn enligt passet
    - Samtliga efternamn enligt passet
    - Födelsedatum (år, månad, dag)
    - Nationalitet
    - Passnummer
    - Land som har utfärdat passet.
    - Passets sista giltighetstid (år, månad, dag)

     

  • Hur gör jag om jag har särskilda önskemål?

    Välj typ av önskemål i samband med beställningen online eller ring vår kundservice på 0771-57 57 57  på vardagar 09:00-17:00 och lördagar 10:00-14:00. Vi finns även på mail order@resfeber.com. Kostnaden för de olika servicepaketen finns på hemsidan,

    Observera att särskilda önskemål är just önskemål och inte kan garanteras. Om ert önskemål är avgörande för er resa, ber vi er kontakta kundservice per telefon.

  • Behöver jag vaccinera mig?
    När du reser utsätter du dig för en ökad risk att smittas av sjukdomar som är ovanliga eller saknas här i Sverige.
    Med kunskap om hur du undviker hälsorisker och med rätt vaccination kan du känna dig tryggare.
    » Läs mer om vaccin här

     

  • Får jag ta med djur på resan?

    Flyg

    Mindre sällskapsdjur, som hund och katt, får ibland följa med på flygningen om de sitter i bur eller väska. Antal djur ombord är begränsat och flygbolagen tar vanligtvis en extra avgift för djur, dock ej för ledarhund. Om du har en sådan förfrågan ber vi dig kontakta flygbolaget direkt.

    Hotell

    I regel tillåter inte hotell att checka in med sällskapsdjur eller ledarhund.

  • Vad ska jag ta med på resan? (kom-i-håg)
    • Kreditkort eller lokal valuta.
    • Pass, biljetter (vouchers) och eventuellt visum.
    • Tag en kopia på pass och kreditkort. Detta underlättar processen ifall du blir av med dem.
    • Reseförsäkring samt information om var du vänder dig ifall den måste användas.
    • Skriv både hem- och hotelladressen på bagaget.
    • Nödvändiga vaccinationer, mediciner, solskyddsfaktor, extra linser eller glasögon.
    • Kamera
    • Packa alltid biljetter/resedokument och medicin som du behöver i handbagaget.

     

  • Hur avbokar jag min paketresa?

    Du ringer till kundservice på 0771-57 57 57 måndag-fredag 09:00-17:00. Det är viktigt att resan avbokas innan avresa.

    Resor som är betalade och klara kan som regel inte avbokas mot full återbetalning. Detta beror på att vår bokning med flygbolag, hotell, evenemang etc. blir omedelbart bindande för oss då ni godkänt beställning.

  • Vilka särskilda villkor gäller för tur och retur resa med två olika flygbolag?
    Om du har bokat två enkelbiljetter innebär detta att om den ena flygningen av någon anledning inte genomförs som planerat, avbokas/ändras inte den andra flygningen med automatik, utan du måste själv boka om biljetten.
    Om biljetten inte är ombokningsbar så är det du som står för kostnaden.
  • Hur mycket bagage får jag ta med mig?

    Bagageregler varierar från flygbolag till flygbolag. Du kan alltid hitta vilka regler som gäller direkt på flygbolagets hemsida.

    Här hittar du länkar till våra vanligaste flygbolags regler. Finns inte ditt flygbolag med i denna lista så kontakta oss på telefon eller e-mail.

    Aer Lingus
    Aeroflot
    AirBaltic
    AirBerlin
    AirCanada
    AirChina
    AirFrance
    AirIndia
    AirJamaica
    AirMalta
    AirMauritius
    Aeromexico
    AirNewZealand
    Alitalia
    AmericanAirlines
    Austrian
    BritishAirways
    BrusselsAirlines
    ChinaAirlines
    ChinaSouthern
    CyprusAir
    Delta
    Egyptair
    ElAl
    Emirates
    Ethiopian
    Etihad
    Finnair
    Gulfair
    Iberia
    Icelandair
    Jetairways
    KenyaAirways
    Koreanair
    Kuwaitairways
    KLM
    LOT
    Lufthansa
    MalaysiaAirlines
    Omanair
    Qantas
    Qatar
    RoyalAirMaroc
    Sas
    Singaporeairlines
    Swiss
    Thaiairways
    Tunisair
    United
    USairways
    VirginAtlantic

     

     

  • När måste jag senast checka in?

    Vi rekommenderar att du är senast 2 timmar innan avresa på flygplatsen. I många fall går det att checka in i automater på flygplatsen annars gör du det vid flygbolagets disk. Vissa flygbolag har även incheckning online på sin egen hemsida.

  • Vilka namn ska jag uppge i min flygbokning?

    Det är viktigt att du uppger resenärernas samtliga förnam och hela efternamn exakt som det står i passet. Är namnen felstavade kan ni bli nekade ombordstigning. Vänligen uppge namnen enligt följande information:

    Förnamn: Samtliga förnamn enligt pass.

    Efternamn: Samtliga efternamn enligt pass.

    Vänligen se nedan för exempel:
    Namn i passet: ERICSSON LENNART EDWARD GUSTAF
    Förnamn när du bokar: LENNART EDWARD GUSTAF
    Efternamn när du bokar: ERICSSON

    Generellt går det inte att ändra namn på flygbiljetter så det är viktigt att det blir rätt enligt passet. Om ett namn måste ändras efter bokning kostar detta från 795SEK upp till kostnaden för en ny biljett.

     

  • Behöver jag en ny e-ticket om jag ändrar min flygbokning?

    Om er flygbiljett har ändrats kommer nya färdhandlingar skickas till dig per email. Ibland kommer mailet från oss på resfeber och ibland kommer mailet direkt från flygbolaget.

  • Finns det en förteckning över flygbolag som förbjudits inom EU?
    Effektiva flygsäkerhetsnormer i Europa har gjort att Sverige är bland dem som har den bästa flygtrafiksäkerheten i världen.

    Resfeber erbjuder inga flygbolag som har föbjudits inom EU.

    HÄR; finner du en lista över de flygbolag som svartlistats inom EU.
     

     

  • Kan jag reservera sittplats på flygplanet?
    I samband med checkin hos respektive flygbolag kan du i många fall även välja säte.
    Resfeber har tyvärr inte möjlighet att reservera sittplats inom Europa. Undantaget är Norwegian där det går att förbeställa säte mot en avgift.
    Ska du resa utanför Europa kan du välja till ett servicepaket och vi hjälper dig  med seating.
     

     

  • Vad händer om jag får en tidtabellsändring?

    Flygbolagen gör ibland ändringar i sina tidtabeller. I de fall vi får information angående en tidtabellsändring informeras du normalt om detta per e-post, innehållande den nya tidtabellen. Den skickas till den e-postadress du angav vid bokningstillfället. Som resenär bör du därför kontinuerligt kontrollera om du erhållit e-post från oss.
    Det är resenärens ansvar att kontrollera tidtabellsändringar. Resfeber ansvarar inte för tidtabellsändringar eller inställda flyg gjorda av flygbolagen eller eventuella merkostnader som tillkommer i samband med tidtabellsändringar.

    Det är därför viktigt att alltid kontrollera avresetider med flygbolaget genom att logga in med bokningsnummer och efternamn www.tripcase.com eller
    www.checkmytrip.com Vilken länk som ska användas är angiven på din bokningsbekräftelse.

  • Vad innebär en teknisk mellanlandning?

    Planet landar för att tanka eller byta besättning.
    Oftast sitter passagerarna kvar på planet, men det förekommer att man måste lämna planet. I sällsynta fall kan man bli tvungen att gå igenom säkerhetskontroll och i mycket sällsynta fall tvingas man checka ut och in igen.

  • Behöver jag en ny voucher om jag ändrar min hotellbokning?

    Om hotellet tillåter en ändring och ändringen har bekräftats kommer du att få ett nytt mail med nya färdhandlingar som innehåller er nya hotellvoucher. Det är viktigt att du tar med den nya hotellvouchern till incheckningen på hotellet.
    Är hotellet Non-refundable kan bokningen inte ändras eller avbokas.

  • Vilka förklaringar av rumstyper finns det?

    Förklaring av rumstyper
    Enkelrum = rum för 1 person
    Dubbelrum (twin) = rum med 2 separata sängar
    Dubbelrum (double) = rum med en stor säng för 2 personer
    Trebäddsrum = rum med 3 separata sängar eller 2 sängar och 1 extrasäng eller 1 stor säng och 1 extrasäng
    Fyrbäddsrum = rum med 4 separata sängar eller dubbelrum med extrasängar

    OBS! Rumstyperna "twin" och "double" kan aldrig garanteras utan är endast önskemål, rummen är alltid för två personer.

    Observera att hotellrum som beskrivs som "non-refundable" och "advance purchase" är ej ändrings eller avbokningsbara. Det framgår vid bokning om du har bokat denna typ av rumskategori. Kontakta oss för information om vad som gäller för just din bokning.

  • Hur kan jag få reda på vad frukost kostar om det inte ingår i priset?
    Resfeber har tyvärr ingen information angående lokala frukostpriser. För denna information ber vi er kontakta hotellet direkt.

     

  • Har ni bilar med GPS?
    Du kan lägga in en förfrågan på GPS via vår kundservice. Kostnaden för hyra av GPS betalas på plats i lokal valuta och varierar från land till land.

     

  • Är snökedjor/takräcke/skidräcke/
    barnstolar/GPS garanterade?

    All extra utrustning måste beställas vid bokningstillfället.
    Observera att extra utrustning inte alltid finns tillgänglig på alla orter. Extra utrustning är alltid på förfrågan. Kostnaden för extrautrustning betalas på plats direkt till den lokala leverantören. Resfeber kan inte garantera tillgängligheten för någon form av extrautrustning. Resfeber är inte heller ansvarig för eventuella merkostnader vid utebliven leverans av dessa.

  • Hur bokar jag extra utrustning och hur/när betalar jag för dem?

    Vänligen kontakta kundservice vid bokning av extra utrustning All extra utrustning betalas på plats vid upphämtning av bilen.

  • Hur gör jag om jag vill lägga till en extra förare?
    Alla extra förare skrivs in på plats vid upphämtning av bilen. Det är inget som ska skrivas in i bokningen. Resfeber tar heller inte betalt för detta. Kostnad för extra förare betalas också på plats.

     

  • Behöver jag en ny voucher om jag ändrar min hyrbilsbokning?

    Om du gör en ändring i en befintlig bokning som kräver en ny voucher, så kommer en ny voucher skickas till dig per email. Vänligen printa ut den nya vouchern och tag med till leverantören för upphämtning av bilen. Om du inte har med dig din voucher till leverantören, kan vi inte garantera att du får ut din hyrbil.

  • Finns det ett journummer för hyrbilar?
    På din bilvoucher finns ett journummer till vår samarbetspartner AutoEurope.

     

  • Får jag hyra bil i USA om jag är under 25 år?
    I USA måste en extra försäkring tecknas om man är under 25 år och betalas hos den lokala leverantören.

    Alla förare måste finnas på plats vid upphämtning av bilen och uppvisa pass och giltigt körkort.
    OBS! Alla förare måste vara minst 21 år och haft giltigt körkort i minst ett år.

     

  • Hur mycket ska jag lämna i deposition för min hyrbil?
    Vanligtvis ligger summan mellan 500 – 900 Euro. Dock förekommer såväl lägre som högre belopp.
    Viktigt vid deposition är att kunden har ett kreditkort (ej bankkort).
    Vid hyra av minibussar, större bilar eller sportbilar är det vanligt förekommande att det lokala hyrbilsföretaget kräver 2 kreditkort.

     

  • Vad betyder CDW?
    CDW = Collision Damage Waiver. Detta är självriskreducering på vagnskadeförsäkringen. D.v.s, det reducerar självrisken till ett visst belopp. CDW innebär aldrig att självrisken helt elimineras. CDW ingår alltid i bilhyran med Resfeber. Aktuellt självriskbelopp framgår av din voucher.
     
    Super CDW = Super Collision Damage Waiver. Detta är självriskeliminering på vagnskadeförsäkringen. D.v.s. självrisken för skada blir helt nollad. Super CDW ingår aldrig i bilhyra direkt med Resfeber(utom i USA). Däremot erbjuder många leverantörer dig att på plats teckna Super CDW när du hämtar ut bilen. Har du tecknat Resfebers självriskeliminering med oss behöver du inte Super CDW på plats. Det är upp till dig som kund att tacka nej till detta. Har du trots detta valt att skriva under kontraktet att du önskar Super CDW, återbetalar vi inte denna kostnad till dig.
  • Vad betyder olika ord i hyrbilssammanhang?

    Ansvarsförsäkring
    Denna försäkring täcker dig vid skada av tredje person.

    Avbrottsskydd
    Avbrottsskyddet garanterar dig återbetalning av oanvända dagar om du skulle behöva återlämna bilen tidigare på grund av sjukdom, akut händelse hemma el. dyl. Läkarintyg från resmålet krävs.

    Bilkudde
    Är alltid på förfrågan vilket görs vid bokning, betalas direkt på plats i mån av tillgång.

    Barnstol
    Är alltid på förfrågan vilket görs vid bokning, betalas direkt på plats i mån av tillgång.

    Cdw
    Collision damage waiver
    Försäkringen täcker skador på bil. Denna försäkring ingår i Resfebers totalpriser.

    Deposition
    När man hämtar ut sin hyrbil lämnar (deponerar)man ett visst belopp som säkerhet. Beloppet står på din voucher. Om ingen skada har skett på bilen återfås det deponerade beloppet.

    Ep
    Extended protection
    Denna försäkring höjer ansvarsbeloppet i trafikförsäkringen, den tar dock inte bort självrisken. Den höjer bara ansvarsdelen. Denna försäkring är helt frivillig och kostar vanligtvis ganska mycket.

    Esp
    Emergency sickness protection (USA)
    En resesjukvårdsförsäkring som betalar vård upp till $10 000 per person mot en självrisk på $100. Om du har en reseförsäkring hemifrån är du täckt för sådana eventualiteter.

    Estate
    Kombibil anges ofta som Estate.

    Kombibil
    Kombibil anges ofta som Estate på hemsidan.

    Internationellt körkort
    Ett internationellt körkort är ett dokument som identifierar dig som körkortsinnehavare. Anledningen till att internationella körkort finns är att det kan vara svårt för lokal trafikpolis att förstå vad som står på ditt körkort. I de flesta länder är det dock fullt accepterat med svenskt körkort och inget internationellt körkort krävs. Information om internationellt körkort krävs i det landet där du ska hyra bil, återfinns på din voucher. Om så är fallet, kontakta Motormännens Riksförbund som är den instans om skriver ut internationella körkort i Sverige. www.motormannen.se

    Journummer
    Om det skulle uppstå problem eller frågor vid eller efter upphämtning av din hyrbil vänligen kontakta vår hyrbilsagent, Auto Europe. Journumret finner du på din voucher.

    Leverans
    Hotelleverans är möjlig på vissa destinationer, mot en avgift som betalas lokalt. Hotelleverans kan innebära att du blir hämtad och körd till det lokala kontoret. Meddela oss ditt önskemål vid bokningstillfället och vi gör en förfrågan hos vår lokala leverantör. Vi behöver fullständig adress och telefonnummer till ditt hotell.

    Out of hours
    Ibland har kontoret stängt när du vill hämta ut din bil, s.k. out-of-hours. Leverantören kan då ta ut en kostnad för att stanna kvar och lämna ut din bil.

    Pai/perspr
    Personal accident insurance
    Du behöver inte denna försäkring om du har ett reseskydd. Undersök detta före avresa, det är viktigt att ha en bra personlig olycksfallsförsäkring på resan.

    Pae(c)
    Personal accident and effects coverage.
    Den här försäkringen gäller skador på dig som person samt för stöld eller förlust av personligt lösgods såsom kameror, väskor o.s.v.

    Självrisk
    Självrisken är en del av den kostnaden du själv betalar när du använder en försäkring.

    Stöldförsäkring
    Denna försäkring täcker dig om bilen skulle bli stulen. Självrisken står på din voucher.

    Trafikskadeförsäkring
    Denna försäkring täcker din bil vid skada orsakad av dig eller tredje part.

    Tp
    Theft protection
    Denna försäkring täcker dig om bilen skulle bli stulen.

    Under 25
    I USA måste en extra försäkring tecknas om man är under 25 år.

    Ump
    Uninsured motorist protection (USA)
    Denna försäkring gäller om en oförsäkrad förare kör på dig. Detta är en variant av en personlig olycksfallsförsäkring och har du ett fullgott skydd hemifrån blir detta en dubbelförsäkring.

    Voucher
    En voucher är bevis på att du har förhandsbokat och betalat din bilhyra. Vouchern ska överlämnas till den lokala uthyraren vid upphämtning av bilen. Om denna ej överlämnas till den lokala uthyraren äger biluthyrningsföretaget rätt att debitera dig sitt normala fullpris. Du är som förhyrare skyldig att själv kontrollera vouchern så snart den erhålles. Eventuella felaktigheter måste påtalas för Resfeber omedelbart så att ny voucher kan utfärdas. Observera att din voucher är en värdehandling.

    Ålder
    Minimiålder för förare är normalt 21 år.  Maximiålder är normalt 70 år.

  • Jag återlämnade min bil innan hyrestidens slut, kan jag få pengar tillbaka

    Om du har återlämnat bilen innan hyresperiodens slut, kan vi inte återbetala några pengar för resterande hyrestid.

  • Är vinterdäck/snökedjor m.m inkluderat i hyran när jag hyr min bil på en skidort?

    Skidhållare/snökedjor/vinterdäck är inte inkluderade i hyran. Dessa går att göra en förfrågan på hos den lokala leverantören. En extra kostnad för detta tillkommer och betalas alltid på plats till den lokala leverantören. Resfeber kan inte garantera tillgängligheten på extra tillbehör. Gör du din bokning på hemsidan och du inte kan välja till de extra tillbehör du önskar, ring vår kundservice på 0771-57 57 57 så kan vi hjälpa dig att ta reda på det.

  • Kan jag få min hyrbil levererad och hämtad på mitt hotell?

    På flera destinationer går detta att ordna. Vänligen kontakta kundservice på 0771-57 57 57.

  • Hur lägger jag till en hyrbil?

    Du kontaktar kundservice på 0771-57 57 57 måndag-fredag 09:00-17:00 eller på order@resfeber.com

  • Finns det några körrestriktioner när det gäller min hyrbil?

    I en del länder kan det förekomma restriktioner när det gäller körning utanför landets gränser. Hör alltid med Resfeber om du planerar att köra i länder utanför landet du hyrt bilen i. På din voucher kan du läsa om eventuella restriktioner och avgifter. Avgiften betalas på plats till den lokala leverantören.

  • Varför måste jag lämna en deposition vid bilhyra?

    Depositionen är leverantörens säkerhet för bilen och det är ett belopp som spärras på ditt kreditkort medan du har bilen. Leverantören gör detta för att försäkra sig om att du har pengar för att betala för eventuella skador eller stöld av bilen samt för bensin. Det framgår av din voucher hur mycket deposition som ska lämnas.

    Depositionen debiteras i huvudförarens namn. Deposition måste lämnas av alla kunder, även om du har tecknat återbetalning av självrisk. Depositionen återbetalas om du återlämnar bilen i det skick som du upphämtade den. Generellt tar det ett antal bankdagar innan pengarna finns tillgängliga på ditt konto.

  • Kostar det något att avboka min hyrbil?

    Beror helt på hyrbilsleverantören. Kolla din voucher för mer information.

  • Vad händer med hotellet om flyget ankommer mitt i natten?

    Vid paketresor: Tänk på att hotellbokningen gäller från det datum då flyget landar på resmålet. Om planet landar efter midnatt har du alltså inte tillgång till ditt rum förrän på eftermiddagen den dagen. 

  • Visa för resenärer till/via Kanada från 15:e mars 2016.

    Electronic Travel Authorization (eTA) - Kanada

    Inresetillstånd för svenska medborgare har tidigare ansökts via ett dokument som fyllts i ombord på planet till Kanada, men detta skall nu göras elektroniskt via en webbsida. Ansökan via webbsidan ska göras av resenären i god tid före (senast 72 timmar innan avresa) och är från och med 15 mars 2016 obligatorisk. Svar på en ansökan via webbsida kan ses där inom 72 timmar efter ansökan är gjord.

    Observera att en avgift tillkommer på CAN $7 per ansökan och denna kostnad betalas direkt med kort vid själva ansökningstillfället.

    Länken hittar du här: Visa 

     

     

  • Vi kommer att checka in sent, måste jag meddela hotellet?

    Kontakta alltid Resfebers kundservice om du vet att du kommer att checka in efter klockan 19:00 på telefonnummer 0771-57 57 57

02 Under resan
  • Behöver jag betala skatt på hotellet?

    På vissa hotell tillkommer en lokal skatt eller en resort fee, vilken betalas av resenären på plats.

     

  • Är det tillåtet att köra med bilen utanför normalt vägnät?
    Nej, försäkringarna täcker inte bilen om den körs utanför det normala vägnät, s.k. offroad.

     

  • Behöver jag en extra försäkring till min hyrbil?

    Om du på hyreskontraktet skriver på att du önskar någon frivillig extraförsäkring, uppgradering till större bilkategori eller dylikt kan du inte i efterhand reklamera att du inte önskade denna/dessa.

    Läs därför noggrant igenom vad du skriver under när du avhämtar hyrbilen. Var också medveten om att lokal skatt betalas på allt som betalas på plats t.ex. barnstolar, takräcken, extra förare etc. Priserna som uppges hos oss för dessa är i lokal valuta dock utan lokal skatt.

    Behöver du komma i kontakt med oss utanför våra öppettider kan du nå AutoEurope på det journummer som står på din voucher.

  • Behöver jag lämna en deposition vid bilhyra?

    epositionen är leverantörens säkerhet för bilen och det är ett belopp som spärras på ditt kreditkort medan du har bilen. Leverantören gör detta för att försäkra sig om att du har pengar för att betala för ev. skador eller stöld av bilen samt för bensin. Det framgår av din voucher hur mycket deposition som ska lämnas.

    Depositionen debiteras i huvudförarens namn. Deposition måste lämnas av alla kunder, även om du har tecknat självriskeliminering. Depositionen återbetalas om du återlämnar bilen i det skick som du upphämtade den. Generellt tar det ett antal bankdagar innan pengarna finns tillgängliga på ditt konto.

  • Hur kommer jag i kontakt med er under min bilhyra?
    Du når Resfeber på +46 (0)771-57 57 57 eller Auto Europe på det nummer som finns angivet på din voucher.

     

  • Måste jag betala för en full tank bensin?

    Detta är beroende på var du hyr din bil och hur lång bilhyran är. Generellt gäller att du får lämna deposition vid upphämtning av bilen för en full tank. Denna deposition återbetalas till när bilen återlämnas fulltankad. En annan variant är att du får betala för första tanken bensin och att du sedan ska återlämna bilen så tom som möjligt. Det som gäller specifikt för just din bokning kommer att stå på din voucher.

     

03 Efter resan
  • Hur gör jag om mitt flyg var försenat?

    Om du endast bokat en flygbiljett så är resfeber.se endast förmedlare av flygbijletter. Detta innebär att du ska vända dig direkt till flygbolaget. Kontaktuppgifter hittar du på respektive flygbolags hemsida.

    Om du har en paketresa bokad hos oss är du välkommen att kontakta oss genom att fylla i formuläret nedan:

    Länk till formulär

     

  • Hur ger jag er feedback?

    Vi tar tacksamt emot all feedback som du har. Du kontaktar oss genom att skicka ett mail till order@resfeber.com

  • Hur gör jag om jag vill reklamera hela eller delar av resan?

    Eventuella reklamationer under resan skall framföras till leverantören eller dennes representant på plats. Detta skall ske direkt när du upptäcker problemet så att det kan avhjälpas så fort som möjligt. Om reklamation riktas direkt till leverantören eller dennes representant på stället bör du försäkra dig om att du får kvitto på att du reklamerat till dem direkt. Kvittot kan behövas i denhändelse att reklamationen inte kan åtgärdas på plats och du eventuellt senare vill ansöka om kompensation på nytt. Om reklamation på plats saknas är det väldigt svårt att genomdriva den i ett senare läge.

    Länk till formulär

     

  • När får jag tillbaka depositionen som er leverantör har dragit?
    Har du lagt depositionen kan det dröja upp till 3-5 bankdagar innan depositionen syns på ditt konto igen. I sällsynta fall längre.

     

  • Vad händer om mitt bagage är skadat eller försvunnet?

    Om ditt bagage skadas eller försvinner på ut- eller hemresan skall detta anmälas till flygbolaget direkt på plats. Sedan ska det fyllas i en PIR (Property Irregularity Report), som används för att söka efter bagaget internationellt eller dokumentera skadans omfång som underlag till försäkringsanspråk. Observera att det är resenärens eget ansvar att en sådan rapport fylls i.

    Om du inte har köpt en reseförsäkring så hänvisas du till din hemförsäkring. Det är också möjligt att kräva ersättning direkt från flygbolagen. Detta ersättningskrav ställer du direkt till flygbolagets kundtjänst. Det är också vanligt att det ingår en försäkring för skadat eller förlorat bagage via VISA eller Mastercard, om du betalat resan med något av dessa kort. Anmälan och eventuell ersättning sker i detta fall direkt hos kortföretagen.

04 Övrigt
  • Hur gör jag en skadeanmälan för avbeställningsförsäkring och reseförsäkring?

    Behöver du utnyttja din avbeställningsförsäkring eller reseförsäkring, vänligen hämta hem din skadeanmälan, fyll i dina uppgifter och skicka in till Solid.


     

  • Vad händer om flygbolaget går i konkurs?

    Vid köp av en paketresa (en kombination av minst två av följande: flyg, hotell, hyrbil, evenemang) så omfattas du av paketreselagen. Resfeber ser till att paketreselagen skyddar dig.

    Om du har köpt din flygbiljett separat så agerar Resfeber endast som förmedlare med flygbolaget. Vi gör naturligtvis det bästa vi kan för att hjälpa till, men kan inte garantera att ni får tillbaka några pengar.

  • Hur betalar jag med mitt presentkort?

    Om du vill betala med presentkort belastar vi först ditt kreditkort på hela köpsumman. För att garantera priset på din resa måste du erlägga full kortbetalning vid beställningstillfället. När vi mottagit ditt presentkort i original krediterar vi dig. Skicka presentkortet till:

     

    Resia AB

    Attn: Resfeber

    Box 24212

    104 51 Stockholm

Övriga kontaktuppgifter

Huvudkontoret

Resfeber - Resia Travel Group
Resia AB
Box 1114, Kruthusgatan 17
405 23 Göteborg, Sweden

Telefon +46 31 63 60 00

Om Resfeber
Om Resia Travel Group

Styrelsen

Resia
Västra Götalands Kommun / Göteborg
Organisationsnummer 556164-4260
VAT reg nummer: SE556164426001

Skandinavien

  • #
  • #
  • #

Resfeber innehar IATA-licens och har statlig resegaranti hos Kammarkollegiet.

OBS!

Om du har bokat två enkelbiljetter innebär detta att om den ena flygningen av någon anledning inte genomförs som planerat, avbokas/ändras inte den andra flygningen med automatik, utan du måste själv boka om biljetten. Om biljetten inte är ombokningsbar är det du som står för kostnaden.