1       Avtalet


1.0.1     Avtalet är bindande när beställaren har godkänt köpet via hemsidan. Pris och platstillgång  kan endast garanteras när betalning  är  mottagen och Resfeber har ställt ut färdhandlingar. I samband med köp via hemsidan accepterar beställaren samtidigt Resfeber köpvillkor.

1.0.2     För att ingå avtal med Resfeber krävs det att du är minst 18 år fyllda.

1.0.3     Varje bekräftad bokning på resfeber.se betraktas som slutgiltig, dvs den är i regel inte  ändrings- eller återbetalningsbar. Om du tecknat en avbeställningsförsäkring  se pkt 4.6.

1.0.4     Vi tar endast emot beställning via hemsidan eller per telefon, se pkt 3.0.4.

1.0.5     Vid bilhyra med Auto Europe via Resfeber gäller Auto Europes och Resfebers villkor. Hyrbilsbokning sker via telefon med Resfeber.

1.0.6     Resfeber förbehåller sig rätten att förmedla eventuella felaktigheter inom 72 timmar efter beställningstillfället.

1.0.7     Flygbolagen samarbetar inom olika allianser och de flyg som anges på hemsidan kan i vissa fall på vissa sträckor opereras av annat flygbolag än vad som anges.

1.0.8     Vid beställning av paketresa/charterresa arrangerad av annan arrangör än Resfeber gäller de betalningsregler och resevillkor som anges av respektive researrangör. Resfeber agerar i det här fallet som en förmedlande part. Fullständiga resevillkor finns på respektive researrangörs hemsida.

2       Distans- och hemförsäljningslag (2005:59)


2.0.1     Ångerrätt gäller inte enligt Distans- och hemförsäljningslag (2005:59 2 Kap 3§) vid köp av Resfebers produkter.

3       Betalning


3.0.1     Betalning erläggs i samband med beställningstillfället. Beställningen kvalitetskontrolleras först av Resfeber, där vi kontrollerar pris, platstillgång på flyg, hotell, hyrbil samt samt andra valda landarrangemang.

3.0.2     Resfeber förbehåller sig rätten att förmedla eventuella felaktigheter inom 72 timmar efter bokningstillfället.

3.0.3     Omgående betalning utförs pga att flygpriserna oftast är baserade på kampanjer med strikta  förköpskrav som står utanför Resfebers kontroll. Resfeber garanterar  priset först efter att vi har ställt ut dina färdhandlingar och debiterat angivet kreditkort.

3.0.4     Om inte full betalning är erlagd har Resfeber rätt att häva avtalet.

 

3.1     Betalningsmedel

3.1.1     Vi accepterar VISA, Mastercard, Eurocard, American Express och Diners.

3.1.2     Vi accepterar inte Visa Elektron -eller Maestro kort som betalningsmedel.

 

3.1.4     Resfeber samarbetar med företaget Klarna. Du kan välja att betala mot faktura inom 14 dagar eller att delbetala över en längre period. Observera att köpet är bindande.

3. 2     Betalning med presentkort

3.2.1     Om du vill betala med presentkort kommer vi först att belasta ditt kreditkort med hela köpsumman. För att kunna garantera priset på din resa måste du erlägga kortbetalning vid  beställningstillfället. När vi mottagit ditt presentkort i original krediteras angivet betalkort.   I våra frågor och svar finner du mer information om presentkort.

                     
3.2.2     Presentkortet skickas i original till :



             Resia

             Att: Resfeber.se          

             Box 30041         
             104 25 Stockholm

3.2.3     Om du vill handla för mer än kortets belopp debiteras du för mellanskillnaden. Vill du handla för mindre än presentkortets värde får du ett nytt presentkort på resterande belopp.

      
3.2.4     Presentkort är en värdehandling och du ansvarar för din postförsändelse.

3.2.5     Resfebers presentkort kan inte erläggas som betalningsmedel vid bokning av charterresor eller endast köp av hotell.

3.2.6     Observera att presentkortet är giltigt i tre år från köpdatumet och kan inte bytas mot kontanter.

3.3     Orderbekräftelse

3.3.1     När vi mottagit din beställning skickas en orderbekräftelse till angiven e-postadress.

3.3.2     När din beställning är bekräftad av våra leverantörer debiteras angivet kreditkort och färdhandlingar med kvitto skickas till angiven e-postadress.

3.4     Färdhandlingar

3.4.1     Färdhandlingar skickas till angiven e-postadress. Om du inte har mottagit dina färdhandlingar inom 24 timmar så ber vi dig kontakta vår kundservice.

3.4.2     Var god att ta del av dina färdhandlingar så snart du mottagit dem. Eventuella fel måste påtalas omgående.

3.4.3     I vissa fall skickas musikal, konsert -och fotbollsbiljetter 10 dagar innan evenemangsdatum  till angiven postadress.  Porto tillkommer med 50 kr för A-post och 150 kr för DHL.

           
3.4.4     Färdhandlingar kan skickas med post mot en avgift på 99 kr. Resfeber ansvarar inte för  bortkomna postförsändelser.

3.5      Skatter och avgifter

3.5.1     Flygskatter och avgifter är inkluderat i biljettpriset. Extra kostnader för baggage och check-in kan tillkomma beroende på flygbolag och priskategori.

3.5.2     Resenären är skyldig att betala aktuella flygplatsavgifter/skatter direkt på flygplatsen vid avresa samt ankomst om detta tillämpas på den valda destinationen. Eventuell turistskatt  (city tax) kan tillkomma på hotell och bekostas på egen hand.

          
3.6     Ändringar av skatter och avgifter efter avtalets ingåelse

3.6.1     Resfeber förbehåller sig rätten till prisändringar som står utanför vår kontroll.

3.6.2     Om full betalning inte är erlagd, förbehåller sig Resfeber rätten till att ändra priset efter ändringar i transportkostnader, skatter, tullar eller avgifter avseende tjänster som ingår i resan.

            
3.6.3     En prishöjning ska meddelas beställaren senast 72 timmar efter beställning.

3.6.4     Resenären har rätt att frånträda avtalet om prisändringen är väsentlig. Resenären skall inom skälig tid meddela arrangören eller återförsäljaren om han vill frånträda avtalet. Gör resenärern inte det, förloras rätten att frånträda avtalet.

            
4       Ändring och avbokning


4.0.1     Resor som är betalade och klara är i regel inte ändrings- eller återbetalningsbara efter köpet.  Vi rekommenderar därför att du i samband med bokningen tecknar vår avbeställningsförsäkring via Solid. Se fullständiga försäkringsvillkor här.

           
4.0.2     Om leverantören tillåter ändring tillkommer en administrativ avgift samt leverantörens kostnad och eventuell mellanskillnad i pris. Se pkt 4.1 samt pkt 4.2.

4.0.3     Ändring eller avbokning  ska ske snarast möjligt per telefon till Resfebers kundservice vardagar kl. 09.00-19.00.

4.0.4     I den händelse du måste avboka din resa och inte tecknat avbeställningsförsäkring försöker vi naturligtvis hjälpa dig att få tillbaka så mycket som möjligt av resans pris. Om leverantören tillåter avbokning tillkommer en avbokningskostnad samt leverantörens kostnad, se pkt 4.1 och pkt 4.2. Du får oftast ingen ersättning för flygbiljetter som avbokas men du kan ändå få  tillbaka återbetalningsbara skatter.

 

4.0.5     Om resenären inte har avbokat sin resa eller delar av denna och /eller infinner sig inte resenären på angiven tid för ut-och hemresa, eller saknar resenärern resedokument som giltigt pass, visum eller vaccinationdokument, ansvarar inte Resfeber för eventuella merkostnader som kan drabba resenären.

           
4.0.6     Det går inte att endast utnyttja hemresan på en genomgående flygbiljett om man inte använt utresan (gäller ej vid två eller flera enkelresor). Alla resterande sträckor avbokas per automatik av flygbolaget vid utebliven ankomst. Detta är kotym och ligger utanför Resfebers kontroll.

            
4.0.7     Avbokning ska ske före avresa till Resfebers kundtjänst per telefon snarast möjligt.

4.1     Ändring/avbokning Flyg

4.1.1     Flygbiljettens ändringskostnad varierar beroende på flygbolagets villkor samt bokad biljettyp. Om ändring är tillåten är kostnaden per resenär:

 

Namnkorrigering : 795:- per person samt flygbolagets avgift.

Datumändring : 795:- per person samt flygbolagets avgift samt eventuell mellanskillnad i pris.

Avbeställning: 795:- per resenär samt flygbolagets kostnad.


Vid avbokning av flygbiljett kan du alltid få tillbaka återbetalningsbara skatter/avgifter mot en administrativ avgift på 795:- per person.

           
4.2     Avbokning Hotell

4.2.1  När du bokar hotell genom Resfeber ingår du ett (juridiskt bindande) avtal med det hotell du har valt. Från det att du har genomfört din bokning agerar Resfeber endast som förmedlare mellan dig och hotellet. Resfeber överför uppgifterna om din bokning till hotellet i fråga och bekräftar bokningen å hotellets vägnar.

Observera att en del hotell ej är återbetalningsbara.Vi rekommenderar därför att du tecknar vår heltäckande avbeställningsförsäkring, som utan självrisk ger dig alla pengar tillbaka när du kan styrka orsaken till avbokningen med ett intyg från läkare, opartisk person eller myndighet.


4.2.2    Shared Facilities = dusch och toalett i korridoren. Är ett rum med "Shared Facilities" bokat kommer toalett och dusch ej finnas på rummet.

4.3     Ändring/avbokning hyrbil

4.3.1     Ändring av förare, datum, plats eller bilkategori går att göra fram till 3 arbetsdagar före upphämtning av hyrbilen.

4.3.2     Kostnaden för ovanstående ändringar är 795:- per bil och gång som ändring görs samt leverantörens eventuella avgifter.

4.3.3     Vid avbeställning mer än 48 timmar före upphämtning av hyrbilen är kostnaden 795:- per bil.  Vid avbeställning mindre än 48 timmar före upphämtning av hyrbilen är ingen återbetalning möjlig.

            
4.3.4     Om du av någon anledning inte utnyttjar din betalda hyrbil helt eller delvis, utgår ingen återbetalning. Vid upphämtning av hyrbil måste huvudföraren uppvisa giltig hyrbilsvoucher,  körkort, pass och kreditkort i sitt eget namn.

4.4     Ändring/avbokning evenemang

4.4.1     Evenemangsbiljetter är bindande vid beställning och kan i efterhand inte ändras eller  återbetalas.

4.5     Resenärens rätt att överlåta avtalet

4.5.1     Överlåtelse av resan till en annan person är i regel inte möjlig på grund av regler som tillhandahålls av våra underleverantörer. Det finns dock undantag.

4.6     Avbokning med avbeställningsförsäkring

4.6.1     Du kan via Resfeber.se teckna en avbeställningsförsäkring hos Solid som täcker vid akut sjukdom, olycka eller dödsfall. Dessutom täcker försäkringen vid brand,   översvämmning eller andra oförutsedda händelser i ditt hem samt vid krissituationer som skilsmässa, arbetslöshet eller plötslig indragen semester. Avbeställning ska ske till Resfeber innan avresa och skadeanmälan skall skickas till Solid.

Se villkor för avbeställningsförsäkring.

4.6.2     Avbokning ska ske till Resfeber innan avresa. Skadeanmälan ska ifyllas och sändas direkt
 till Solid. Resfebers kundservice är öppen vardagar kl. 09:00-17:00 samt lördagar 10:00-14:00. Observera att det är stängt under helgdagar.

Länk till skadeanmälan.

4.6.3     Solid är försäkringsgivare och sköter all handläggning. Kontaktuppgifter och försäkringsnummer står angivet på fakturan.

4.6.4     Avbeställningsförsäkring ska tecknas i samband med beställning och kan inte läggas till i efterhand.

4.6.5     Uppkomna situationer måste alltid styrkas med underlag som läkarintyg, polisrapport eller annat underlag som styrker händelsen och skall skickas till Solid.

4.6.6     Resfeber återbetalar endast återbetalningsbara skatter. Om allt är i sin ordning erhålles resterande belopp av Solid .

5       Flygbiljetter


5.0.1     Om du har köpt din flygbiljett separat så omfattas du inte av paketreselagen. Resfeber agerar endast som förmedlare för flygbolaget. Vi ansvarar inte för tidtabellsändringar, inställda flyg oavsett anledning, bagage  eller andra händelser som har med flygresans utförande att göra. Sådana händelser ansvarar respektive leverantör för och har du eventuella anspråk med anledning av detta, ska du kontakta flygbolaget direkt.

5.0.2     Det är resenärens ansvar att kontrollera och ta del av eventuella tidtabellsändringar, gäller  både ut-och hemresa. Resfeber ansvarar inte för tidtabellsändringar eller inställda flyg gjorda av flygbolagen eller eventuella merkostnader som tillkommer i samband med tidtabellsändringar. Flygbolagen har full rätt att ändra i sina tidtabeller och Resfeber följer alltid flygbolagets regler som tillämpas för av-eller ombokning vid tidtabellsändringar.  Observera att dessa kan ändras med kort varsel. Det är därför viktigt att ALLTID kontrollera avresetider med flygbolaget, www.checkmytrip.com eller www.tripcase.com

5.0.3     Det går inte att endast utnyttja hemresan på en genomgående flygbiljett om man inte använt utresan (gäller ej vid två eller flera enkelresor). Alla resterande sträckor avbokas per automatik av flygbolaget vid utebliven ankomst. Detta är kotym och ligger utanför Resfebers kontroll.

5.0.4     Flygbolagen ansvarar för korrekt genomförande av transporten . Eventuella brister och/eller klagomål av transporten måste vändas direkt till flygbolaget.

5.0.5     Frågor gällande regler, hantering och kostnad för bagage och check-in hänvisas direkt till flygbolagets hemsida eller Resfeber .

5.0.6     Flygbolagen samarbetar inom olika allianser och de flyg som anges på hemsidan kan i vissa fall på vissa sträckor opereras av annat flygbolag än vad som anges.

5.0.7     Extra kostnader för baggage och check-in kan tillkomma beroende på flygbolag och vald priskategori.

5.0.8     Vid kraftiga förseningar eller inställda flyg ersätts du direkt av flygbolaget, antingen i form av kuponger för mat och/eller dryck, eller i form av hotellboende. I extrema fall kan du
kompenseras med kontant ersättning. Eventuella anspråk ska vändas direkt till flygbolaget.                                                                                                                                                                                                                                                                                                               
              **** Läs mer här om Flygpassagerares rättigheter ****


5.0.9    Om du som resenär har en dubbelbokning kan flygbolaget avboka resorna. Det gäller även om bokningarna är gjorda hos olika resebyråer. Med dubbelbokning avses två eller fler bokningar med samma resenärs namn bokat med samma flygbolag.  Vi ansvarar inte för avbokningar som flygbolagen gör i de fall de upplever en dubbelbokning. Om flygbolaget avbokat en resa på grund utav en dubbelbokning så kommer ingen återbetalning utgå från oss.

 

5.0.10 Europeiska Gemenskapens Lista

 

I enlighet med europeiska regler är vi skyldiga att informera er om att det finns en “EG-lista” som innehåller information om flygbolag som inte har tillåtelse att flyga inom Europeiska gemenskapens luftrum. EG-listan finner du här.

 

5.1     Hotelltransfer och transport vid mellanlandning/flygplatsbyte.

5.1.1     Flygplatsbyte vid mellanlandning ingår inte i biljettpriset och bekostas på egen hand, t ex i  Paris mellan Charles de Gaulle och Orly, i New York mellan JFK och Newark eller i London  mellan Heathrow och Gatwick.

5.1.2     Transfer till och från hotellet är inte inkluderat i Resfebers priser och ombesörjes på egen hand. Resfeber erbjuder transferbiljetter på vissa destinationer. Information samt priser på transfer erbjuds i samband med beställning om detta kan erbjudas. Under kategorin Evenemang kan du även beställa transferbiljetter.

5.2     Återbekräftelse för resor utanför Europa

5.2.1     Återbekräftelse skall ske till respektive flygbolag för hemresor utanför Europa senast 72   timmar innan avgång. Samtidigt kan du ta del av eventuella tidsändringar i samband med hemresan.

5.3     Check in, gate och terminal

5.3.1     Vi rekommenderar att du befinner dig på flygplatsen två timmar innan avgång.

5.3.2     Upplysningar från Resfeber eller flygbolagen gällande ”gate”, terminal eller annan information om flygplats och marktransport är inte bindande och kan komma att ändras. Kontrollera därför alltid aktuell information med flygbolaget/luftfartverket nära inpå avresa för uppdaterad information.

6       Semesterförsäkring och ansvar

6.0.1     Resenären är själv ansvarig för omkostnader vid sjukdom, olyckshändelse eller annan uppkommen situation som kan inträffa i samband med resan.

6.0.2     Vi rekommenderar att du tecknar en reseförsäkring som vi kan erbjuda tillsammans med Solid . Din reseförsäkring tecknar du i samband med bokning via hemsidan och kan inte läggas till i efterhand.

Se villkor för Reseförsäkring Plus.

6.0.3     Var uppmärksam på att semesterförsäkring gäller i samband med din resa. Vid avbokning på  grund av sjukdom eller oförutsedd händelse måste en avbeställningsförsäkring tecknas,  se pkt 4.6

7      Resenärens ansvar


7.0.1     Beställaren och resenären är skyldig att ta del av resevillkoren före köpet.

7.0.2     Viktigt!

 Det är viktigt att du uppger resenärernas samtliga förnamn enligt pass och samtliga efternamn exakt så som det står i passet. Är namnen felstavade kan ni bli nekade ombordstigning. Vänligen uppge  namnet enligt följande information:

Förnamn: Ange samtliga förnamn enligt passet.

Efternamn: Ange samtliga efternamn som det står i passet.

Generellt går det inte att ändra namn på flygbiljetter så det är viktigt att det blir rätt enligt  passet.

Om ett namn måste ändras efter bokning kostar detta från 795 kronor upp till kostnaden för  en ny biljett.

I de fall någon av resenärerna har särskilda önskemål om mat, plats eller vill fylla i   bonuskortnummer, gör det nedan vid "särskilda önskemål" för den personen.

7.0.3     Resenären ansvarar att ta del av eventuella tidtabellsändringar, gäller både ut-  och hemresa. Flygbolagen har full rätt att ändra i sina tidtabeller och Resfeber följer alltid flygbolagets regler som tillämpas för av-eller ombokning vid  tidtabellsändringar. Observera att dessa kan ändras med kort varsel. Resfeber  ansvarar inte för eventuellt missade flyg och merkostnader som uppstår pga t.ex tidtabellsändringar gjorda av flygbolaget.

7.0.4     Information om aktuella avgångstider finns på:

              www.checkmytrip.com

              eller

              www.tripcase.com

Alla tider är angivna i lokala tider. Korrekt länk som ska användas finner du på din  elektroniska biljett.

Kontakta oss omgående vid tidtabellsändringar.

7.0.5     Beställaren och resenären förbinder sig i samband med köpet att lämna en korrekt e-postadress och bevaka denna regelbundet då Resfeber kommunicerar via e-post.

7.0.6     Beställaren och resenären förbinder sig att innan bokningen slutförs kontrollera att namn är  rättstavat i enlighet med passet, förnamn och efternamn. Felaktigt angivna namn kan medföra merkostnader för beställaren.

7.0.7     Resenären förpliktar sig att ta med alla resedokument som skickas av Resfeber. Eventuella merkostnader som kan uppstå i samband med att resedokument saknas bekostas ej av  Resfeber.

7.0.8     Det går inte att beställa en biljett till ett ofött/ej namngivet barn, då namnet alltid ska anges vid beställning och kan inte ändras senare. Särskilda regler gäller beroende på flygbolag och Resfeber kan inte garantera att flygbolaget kan lägga till ett spädbarn i efterhand.

7.0.9     Resenären är skyldig att kontakta Resfeber under sin resa om problem uppstår som inte kan lösas på plats, se pkt 8.

7.0.10   Som kund är du skyldig att upplysa Resfeber , innan bokning, viktig information som kan vara avgörande för att du ska kunna genomföra resan. Expempel på detta är: Icke nordiskt medborgarskap, graviditet, allergi, sjukdomstillstånd eller annan väsentlig information.  Kontakta kundtjänst omgående om så är fallet. Om du inte meddelat Resfeber innan bokning förlorar du rätten till att reklamera.

7.0.11   Beställaren och resenären har som ansvar att själv kontrollera färdhandlingarna så snart de mottagits. Eventuella felaktigheter måste påtalas omgående per telefon till Resfebers kundtjänst. Resfeber kan inte garantera att eventuella fel kan rättas till efter bokningstillfället. Om leverantören godkänner ändringen tillkommer avgifter som bekostas av kunden, se pkt 4.

7.0.12   Merkostnader i samband med felaktigt angivna uppgifter bekostas av beställaren. Resfeber ansvarar inte för eventuella merkostnader. Exempel på detta kan vara: Felaktig e-postadress eller telefonnummer, felbokade datum, felaktigt val av flyg och hotell, felstavade namn eller felaktigt antal resenärer.

7.0.13   Om du inte har erhållit färdhandlingarna inom 24 timmar efter beställning måste Resfeber kontaktas omgående och senast nästkommande vardag.

7.1     Pass, visum, vaccinationer m.m.

7.1.1     Upplysningar som lämnas av Resfeber gällande pass och visum avser endast svenska medborgare. Utländska medborgare hänvisas till sitt lands respektive ambassad för information om pass och visum.

7.1.2     Resenären är själv ansvarig för att iaktta nödvändiga formaliteter för resans genomförande, som t.ex. innehav av giltigt pass, visum, vaccinationer, försäkring. Resenären är själv ansvarig för alla kostnader som uppkommer på grund av bristerna i nämnda formaliteter,  t.ex. hemtransport i följd av avsaknad av pass eller visum.

7.1.3     På Utrikesdepartimentets hemsida www.ud.se finns information om ambassader, konsulat,  reserekommendationer och annan viktig information som kan vara av betydelse för önskad destination.

7.1.4     Passet skall vara giltigt minst 6 månader efter hemkomst. Vid resor inom Schengen rekommenderas giltgt pass som identitetshandling.

7.1.5     För inresa till Ryssland behöver svenska medborgare visum. Som turist söker du ditt visum  efter att ha fått en inbjudan från hotellet. Denna inbjudan söker du genom att direkt kontakta hotellet efter att du mottagit dina färdhandlingar. Kunden måste på egen hand sköta kontakten med hotellet. En inbjudan måste du ta med dig till ryska ambassaden som sedan kommer att behandla din visumansökan. Resfeber har ingen inblick eller påverkan på hotellets hantering av inbjudan eller på ambassandens beslut i visumärenden. Vid osäkerhet eller frågor gällande inbjudan och visum , vänligen kontakta ryska ambassaden.

7.1.6     För inresa till Australien krävs visum för svenska medborgare.

7.1.7     För inresa eller vid mellanlandning i USA krävs inresetillstånd. För mer information klicka här. Resande utan inresetillstånd riskerar att nekas ombordstigning på flyget.  För inresa till USA krävs maskinläsbart pass. Resande utan maskinläsbart pass eller giltigt visum riskerar att nekas inresa.

7.1.8     Resfeber påtar sig inte ansvaret för merkostnader som drabbar resenärern i samband med  att visumansökan avvisats. Det är varje lands respektive ambassad eller konsulat som hanterar visumärenden.

7.1.9     Resande som inte har godkända resedokument kan bli nekad ombordstigning eller inresa.


8      Avvikelser eller brister i produkten / Avhjälpande


8.0.1     Eventuella fel eller klagomål ska framföras till Resfeber och leverantören på plats senast 24 timmar efter ankomst. Om hotellet visar sig inte leva upp till den hotellbeskrivning som Resfeber uppgivit, ska detta omgående framföras till hotellet. Om resenären inte är nöjd med hur hotellet hanterar situationen ska Resfeber kontaktas senast 24 timmar efter ankomst till hotellet för att få en chans att lösa problemet på plats.

8.0.2     Om resenären inte är nöjd med hur hotellet hanterar situationen ska Resfeber kontaktas  senast 24 timmar efter ankomst till hotellet för att få en möjlighet att lösa problemet på plats. Kundservice är öppen vardagar kl. 09.00-17.00 samt lördagar 10.00-14.00. Samtliga kontaktuppgifter finns med på  hotellvouchern eller på resplanen.

8.0.3     Resenären får inte åberopa fel i vad han har rätt att fordra till följd av avtalet, om han inte inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet underrättar arrangören eller återförsäljaren om felet.

8.0.4     Om resenären inte kontaktar Resfeber under sin vistelse med uppkomna problem förlorar resenären oftast rätten till att reklamera. Eventuella utlägg bekostas ej av Resfeber.

8.0.5     Vid problem med hyrbil skall AutoEurope kontaktas omgående på angivet journummer som står skrivet på hyrbilsvouchern.

8.0.6     Om resenären på egen hand bekostar en uppgradering eller köp av annat hotellrum/tjänster  på plats utan att först kontakta Resfeber, kommer Resfeber ej att godkänna återbetalning av dessa utlägg. Transaktionen anses då vara ett bindande avtal direkt mellan resenären och hotellet/leverantören på plats.

8.0.7     Krav på ersättning skall framställas Resfeber skriftligen genom att fylla i en reklamationsblankett så snart som möjligt och senast 1 månad efter hemkomst, såvida   synnerliga skäl inte föreligger.

Länk till reklamationsformulär.

Om du inte är nöjd med utfallet av ditt klagomål vänligen kontakta Allmänna   Reklamationsnämden www.arn.se.

 

9      Den tekniska arrangörens ansvar


9.0.1     Vid paketresor är Resfeber i enlighet med paketreselagen ansvariga för att genomföra  resorna enligt program/hemsida. Resfeber är dock inte ansvariga för brister, ändringar och avlysningar p.g.a. force majeure eller force majeureliknande händelser, d.v.s. händelser som arrangören vid avtalets ingående inte har haft möjlighet att förutse, avstyra eller avvärja (t.ex. avtalsbrott, avtalsstridiga strejker, väderlek m.m.).

9.1      Ändringar av arrangören

9.1.1    Resfeber förbehåller sig rätten att meddela nödvändiga förändringar av transportmedel,  tidsplaner, hotell eller andra tjänster. Information om förändringar ska göras snarast möjligt.

10     Bilhyra med Resfeber via AutoEurope


10.0   Frivilliga extraförsäkringar

10.0.1   Personlig olycksfallsförsäkring (s.k. pai) erbjuds ofta av biluthyraren på plats mot tillägg. Om du på hyreskontraktet skriver på att du önskar någon frivillig extraförsäkring, uppgradering till större bilkategori el. dyl. kan du inte i efterhand reklamera att du inte önskade denna/dessa. Läs därför noggrant igenom vad du skriver under när du avhämtar hyrbilen.

10.0.2   Var också medveten om att lokal skatt betalas på allt som betalas på plats t.ex. barnstolar,  takräcken, extra förare etc. Priserna som uppges hos oss för dessa är i lokal valuta och lokal skatt tillkommer.

10.0.3   Ibland erbjuds du försäkringar av den lokala biluthyraren. Det beror på att våra leverantörer inte kan se om du har tecknat en försäkring med AutoEurope då avtalet gäller mellan dig och AutoEurope och inte med den lokala leverantören. Dessa försäkringar är frivilliga och om du skriver på att du vill ha någon av dessa försäkringar har du ingått ett avtal med leverantören som inte går att återkalla när man väl kommit hem och blivit debiterad för  dessa försäkringar. Läs därför noga genom vad som ingår i din bilhyra med AutoEurope innan du skriver under.

10.0.4   Är det något som är oklart eller du behöver hjälp på plats är du välkommen att kontakta AutoEuropes jour. Journumret står på din voucher.

10.1  Betalning av din hyrbil sker med kreditkort vid bokningstillfället.

10.2   Deposition

10.2.1   Biluthyraren kräver alltid en deposition vid bilens avhämtande.

10.2.2   I de flesta länder är kravet att denna görs med ett internationellt kreditkort, av typ Master  Card, Visa, Diners Club, American Express eller Eurocard, med stansade siffror på kortet.  Kreditkortet måste då ha tillräckligt med kreditutrymme för depositionen och vara i huvudförarens namn.

10.2.3   Maestro, Dankort och elektronkort godkänns inte.

10.3   Flyginformation vid ankomst till flygplats

10.3.1   Det är viktigt att du alltid kontaktar AutoEurope om ditt flyg blir försenat eller får ändrade  tider och/eller flygnummer. Detta för att försäkra dig om att hyrbilskontoret är öppet och har den korrekta informationen om ditt flyg.

10.3.2   Om tiden ändras så att du vill hämta din bil utanför kontorets öppettider, kontakta omgående AutoEurope.

10.3.3   Om Auto Europe inte erhållit korrekt information om flygnummer och ankomstid senast  dagen innan upphämtning är varken Auto Europe eller Resfeber ansvariga för eventuell utebliven leverans av hyrbil. Kontaktuppgifter till Auto Europe finner du på din hyrbilsvoucher.

10.4   Avhämtning utanför kontorstid

10.4.1   Om du önskar hämta hyrbilen utanför det lokala kontorets ordinarie öppettider utgår ofta en  leveransavgift, som betalas på plats. Detta gäller också om du önskar få bilen levererad utanför det lokala kontoret. Observera att leverans utanför kontorstid alltid är på förfrågan.

10.5   Återlämnande på annan ort

10.5.1   Om du önskar återlämna bilen på annan ort än avhämtningsorten måste detta beställas vid bokningen. För att boka envägshyra, vänligen kontakta Resfeber per telefon. Normalt betalar man en återlämningsavgift, s.k. "drop-off” avgift på plats. Observera att envägshyra alltid är på förfrågan.

10.6   Hotelleverans


10.6.1   På vissa destinationer erbjuds hotelleverans. Detta måste beställas vid bokningstillfället. I de flesta fall tillkommer en avgift för detta. Avgiften betalas på plats till den lokala leverantören. Kontakta Resfeber för bokning av hotelleverans. Observera att hotelleverans alltid är på förfrågan.

10.7  Körrestriktioner

10.7.1  I en del länder kan det förekomma restriktioner för körning utanför landets gränser. Kontakta  alltid Resfeber om du planerar att köra i länder utanför landet du hyrt bilen i.

10.7.2  Det är oftast inte tillåtet att ta hyrbilen på en färja. Våra försäkringar gäller inte bilen om man tar med den på en färja. Du kan bli kostnadsansvarig för värdet av hela bilen. Kontakta Resfeber för mer information.

10.8 Extra tillägg

10.8.1  Bör beställas i samband med bokningen. Dessa betalas på plats direkt till den lokala biluthyraren. Varken Resfeber eller AutoEurope är ansvariga för eventuella merkostnader     vid utebliven leverans av extrautrustning.

10.8.2  På alla tillägg som betalas på plats, som t.ex. extra chaufför, envägshyra, barnstolar etc.,  tillkommer det lokala skatter och i vissa länder även flygplatsskatt/avgift.

10.9 Bilstorlek/-typ


10.9.1 Bokning bekräftas för kategori, inte för enskild bilmodell. Bilkategorierna hos Resfeber är inte alltid desamma som hos biluthyraren på plats. Om den lokala biluthyraren levererar en mindre bilkategori än du bokat så ska du kontakta Resfeber eller AutoEurope på det journummer som står på din voucher. I de fall då leverantören erbjuder dig en mindre kategori så kan mellanskillnaden återbetalas om detta skrifligen reklameras efter hemkomst. Några ytterligare skadeståndsanspråk kan inte ställas på Resfeber.

10.10 Voucher

10.10.1 Du är som kund skyldig att själv kontrollera vouchern så snart du får den.


10.10.2 Vouchern skickas per e-post så snart bilhyran har debiterats. Vid eventuella ändringar  skickas en uppdaterad voucher via e-post. Eventuella felaktigheter måste påtalas för Resfeber omedelbart så att ny voucher kan utfärdas.

10.10.3 Muntliga överenskommelser av inbokande personal ska vara noterade på vouchern för att kunna åberopas.

10.10.4 Den voucher du fått från Resfeber måste överlämnas till den lokala biluthyraren vid avhämtandet av hyrbilen. Om den inte överlämnas äger biluthyrningsföretaget rätt att debitera dig sitt normala ordinarie fullpris.

10.10.5 Om hyrbilen återlämnas för sent, efter det klockslag som framgår av din voucher så kommer leverantören att debitera er för ett extra dygn samt en förseningskostnad.

10.10.6 Observera att hyresperioden omfattar det antal dygn som står på vouchern, där dygn räknas som 24 timmars perioder. Hyrbilen måste således återlämnas senast det klockslag som framgår av din voucher.

10.11 Eventuella fel och brister

10.11.1 Eventuella reklamationer avseende standard m.m. på hyrbilen måste framföras på plats till den lokala biluthyraren så att denne ges möjlighet att åtgärda felet. Om inte reklamation avseende standard m.m. på hyrbilen har framförts till den lokala biluthyraren eller påpekats i samtal till Resfeber, accepteras inte reklamation angående detta efter hemkomst.

10.11.2 Vid eventuell reklamation ber vi dig spara hyreskontraktet och skicka in en kopia på denna vid hemkomsten.

10.11.3 Resfeber fungerar endast som förmedlare åt respektive biluthyrningsföretag och ett särskilt kontrakt med biluthyrningsföretaget upprättas vid avhämtningen av bilen. Läs noggrant igenom detta innan du undertecknar det. Vid eventuell tvist gäller detta kontrakt som avtalsvillkor.

10.11.4 Resfeber är inte ansvarig för eventuell förlust, skada eller olyckshändelse utanför Resfebers kontroll.

10.11.5 Resfeber är inte heller ansvariga för eventuella merkostnader under resan vid förseningar i leverans,erhållen bilstorlek, utebliven leverans av beställda tillbehör såsom takräcken, skidställ, snökedjor m.m.

10.11.6 Resfeber står inte för eventuella merkostnader om du tappar bort eller glömmer att återlämna bilnyckeln.

10.11.7 Resfeber står inte för eventuella merkostnader, såsom måltider, hotellövernattningar o.s.v. som uppkommit vid olycka med bilen. Eventuella reklamationer ska framställas skriftligt till  Resfeber så snart som möjligt och senast två månader efter hemkomsten såvida inte  synnerliga skäl föreligger.

10.11.8 Resfeber ansvarar inte för eventuella böter man ådrar sig under hyresperioden. Dessa betalas till bötesutfärdande myndighet. Vänligen observera att leverantören ofta tar en administrations- kostnad för att förmedla kontaktuppgifter till bötesutfärdande myndighet.

10.11.9 Som kund är du själv ansvarig att kontrollera eventuella trafikregler för det land du skall köra i.

10.12 Eventuella prisändringar

10.12.1 Lämnade prisuppgifter om kostnader på plats, t.ex. pris för förare under 25 år, extra förare, barnstolar, takräcken, skidställ, snökedjor, avgifter för återlämning på annan ort, frivilliga extraförsäkringar m.m. är endast preliminära. Resfeber är inte ersättningsskyldiga vid ändringar av dessa.


11    Med reservation för eventuella ändringar, tryck- och bildfel


11.0.1   Resfebers produktinformation är sammanställd av leverantörer såsom flygbolag, hotell, lokala biluthyrare, lokala agenter för evenemang eller annan information av art, t.ex. väder och hotellkartor. Det är publicerat i god tro och uppdateras kontinuerligt. Vi ansvarar inte för produktbesskrivning som är felaktig.

11.0.2   Vi kan komma att ändra, uppdatera eller ta bort information utan förvarning. Resfeber reserverar sig för eventuella ändringar, tryck och bildfel.

11.0.3   Samtliga bilder är endast avsedda som illustration och ska inte uppfattas som en garanti om inte annat anges.

11.0.4   Hotellkartor är publicerade av Google Maps och vi ansvarar inte för fel eller brister på dessa sidor.

12     Sekretess


12.0.1   Resfeber.se värderar ditt förtroende och respekterar din rätt till skyddad information. Vi följer vid hantering av dina personuppgifter de regler som finns i datalagen och personuppgiftslagen  (PUL).

12.0.2   Personuppgifter som lämnas i våra kundundersökningar lämnas aldrig vidare till tredjepart utan ditt godkännande. När du bokar eller köper en produkt genom Resfeber, kommer vi att  förse flygbolaget, hotellet, hyrbilsföretaget, etc med den nödvändiga information om dig som vår partner behöver för att genomföra köpet.

12.0.3   Om du vill veta vilka uppgifter som finns lagrade om dig är du välkommen att ta kontakt med kundtjänst.

13    Allmän information om paketreselagen och resegaranti


13.0.1   Vid köp av en paketresa gäller paketreselagen. Det innebär att du är skyddad som kund om resan blir avbruten eller inställd. ---- Paketreselagen ----

13.0.2   En paketresa är ett arrangemang som består av en transport tillsammans med inkvartering eller någon av dessa tjänster i kombination med en turisttjänst som utgör en väsentlig del av resan och varar i mer än 24 timmar eller inbegriper övernattning. Resan skall säljas till ett helhetspris eller till skilda priser som är knutna till varandra.

13.0.3   Om du har köpt din flygbiljett separat så omfattas du inte av paketreselagen. Resfeber  agerar endast som förmedlare med flygbolaget. Vi gör naturligtvis det bästa vi kan för att
hjälpa till, men kan inte garantera att ni får tillbaka några pengar.

13.0.4   Resegarantilagen är ett minimiskydd för dig som kund om reseföretaget, d.v.s. Resfeber, har försatts i konkurs. Resegarantilagen gäller paketresor eller transporter som sker tillsammans med paketresor. Den omfattar också resor som består av separata transport- och  inkvarteringstjänster som tillsammans uppvisar väsentlig likhet med en paketresa.

13.0.5   Resegarantilagen omfattar i vissa fall även resor som bara består av en transport, s.k. stolsförsäljning. Förutsättningen är då att resan säljs av en paketresearrangör och att resenären åker med samma transport och till samma resmål som arrangörens övriga paketresenärer. Vid köp av endast inkvartering gäller inte lagen.

13.0.6   Ansökan om ersättning skall ha inkommit till Resegarantinämnden senast tre månader efter det att resan blivit inställd eller avbrutits.

Ring Kammarkollegiet för mer information telefon: 08-700 08 00.