Annons:

Kundservice

Vi på kundservice finns här före, under och efter din resa.

Innan du ringer, se om din fråga besvarats nedan i vanliga frågor och svar.

Resfebers kundservice:

  • Hjälper dig med hela din resa
  • Snabbt och effektivt
  • Kompetent & resefokuserad personal

Telefon 0771-57 57 57

Öppettider:

Måndag-Fredag 10:00-14:00

e-post: order@resfeber.com

Nyårsdagen, trettondedag jul, långfredagen, påskdagen, annandag påsk, Valborgsmässoafton, första maj, Kristi himmelfärdsdag, pingstafton, pingstdagen, Sveriges nationaldag, midsommarafton, midsommardagen, alla helgons dag,  julafton, juldagen, annandag jul och nyårsafton har vi stängt.


Tack, du kommer nu att få vårt nyhetsbrev Registrering misslyckades!

Idag är det vi som svarar:

  • Jessica
    För mig är Mallorca en pärla i Medelhavet som har något för alla oavsett ålder. Perfekt shopping i Palma, sol och bad  i Palma Nova och Magaluf för lite mer fart. 
  • Pia
    Just nu längtar jag efter en alptopp, strålande sol, gnistrande snö, nypistat, härliga vänner - kan det bli bättre?
  • Cecilie
    London favoritstaden nr 1. Älskar att strosa runt i staden, njuta av afternoon tea och uppleva det senaste på teaterscenen.

Frågor och svar

01 Boka och betala
  • Hur många personer kan jag boka till?

    Direkt på resfeber.se kan du boka upp till 9 personer. 
    Är ni fler som ska ut och resa vänder ni er till vår gruppreseavdelning.

  • Hur långt fram i tiden kan jag beställa?

    Hos oss kan du beställa flygbiljetter med avresa inom 360 dagar.

    För paketresor och hotell gäller oftast detsamma. I undantagsfall har vi inte tillgång till alla hotellpriser ännu, eftersom vi kontinuerligt arbetar med att få fram de bästa möjliga priserna.
     

  • Kan jag göra en preliminärbokning ?

    Nej, på resfeber.se kan du inte göra preliminär bokningar.

  • Vad händer vid en dubbelbokning?

    Om beställaren, eller annan person, gör flera bokningar med samma flyg, i samma namn och med samma e-postadress, kan flygbolaget automatiskt avboka samtliga bokningar. Flygbolagen tar inte hänsyn till hur bokningarna tillkommit, d v s om det är en eller flera olika resebyråer som gjort identiska bokningar. För att undvika dubbelbokningar ska man alltså inte göra samma bokning på olika resebyrå eller webbsidor.

  • Kan jag boka en resa om jag är under 18 år?

    För att beställa en resa på vår hemsida måste du vara över 18 år eller ha en fullmakt från målsman.

  • Vilka betalningsalternativ finns?

    Betalning för direkt i samband med bokningen. Du kan betala på följande sätt:

    a) Betal- eller kreditkort (VISA eller Mastercard)

    b) Mot faktura via Klarna

    c) Via din internetbank.

  • Vågar jag betala med kreditkort på nätet?

    På resfeber.se kan ni tryggt betala med kort. Vi använder oss av en ledande leverantör av betaltjänster via nätet. Vår leverantör är certifierad av banker och kortinlösare till att hantera betaltransaktioner på högsta säkerhetsnivå.

  • Vad händer om jag inte betalar resan i tid?

    Om resan inte betalas inom angiven tid så avbokas den per automatik.

  • Hur får jag min bekräftelse/biljetter?

    Du får din bekräftelse med bifogad flygbiljett/hotellvoucher till din e-post i samband med köpet. Om den inte dyker upp, kontrollera att den inte har hamnat i skräpkorgen på grund av eventuellt spamskydd.

    OBS! Har du köpt endast hotell på vår site kommer bekräftelsen från vår partner hotels.com.

    Skulle du ha en ändrad resa får du nya resefärdhandlingar skickat till dig. 

    Har du ej erhållit din bekräftelse inom 24 timmar (om inget annat angivits) ber vi dig kontakta oss på telefon 0771-57 57 57 eller order@resfeber.com.

    Det är viktigt är att du skriver ut samtliga handlingar och tar med dig på resan. Om du skulle sakna giltig voucher kan du bli nekad hotellrum vid ankomst.

02 Ändring och avbokning
  • Kan jag ändra min bokning?

    Reglerna för ombokning av flyg varierar beroende på biljettyp och flygbolag. De flesta flygbolag tillåter inte namnändring/namnkorrigering. 

    Observera att hotellrum som beskrivs som "non-refundable" och "advance purchase" inte är ändrings- eller avbokningsbara. Det framgår vid bokning om du har bokat denna typ av rumskategori. 

    Kontakta oss på telefon 0771-57 57 57 eller skicka en förfrågan till order@resfeber.com så ser vi vilka möjligheter som finns.

    En ombokning eller namnändring är alltid förenad med en kostnad. I våra resevillkor kan du läsa mer om ombokning.

    Om en ändring görs får du nya färdhandlingar skickade till den e-postadress du uppgav vid bokningstillfället.

  • Kan jag avboka min resa?

    Resor som är bekräftade och betalade kan som regel inte avbokas och återbetalas. Observera att hotellrum som beskrivs som "non-refundable" och "advance purchase" inte är ändrings- eller avbokningsbara. Det framgår vid bokning om du har bokat denna typ av rumskategori. 

    Du är välkommen att kontakta oss på telefon 0771-57 57 57 så kontrollerar vi avbokningsreglerna för din resa. 

    Vi rekommenderar att du i samband med bokningen tecknar Resfebers avbeställningsskydd. Med Resfebers avbeställningsskydd försäkrar du dig mot alla oförutsägbara händelser och har möjlighet att boka av utan krav på läkarintyg. Avbokning kan göras upp till 5 timmar före avresa.                   

    Vid avbokning kräver vi skriftligt godkännande. Detta för både våra resenärers och vår säkerhet! Vid avbokning utanför våra öppettider skall avbokning göras direkt till flygbolag, hotell eller övrig leverantör och detta skall göras innan avresan. 

03 Flyg
  • Vilka namn ska jag uppge i min flygbokning?

    Det är viktigt att du uppger resenärernas samtliga förnam och hela efternamn exakt som det står i passet. Är namnen felstavade kan ni bli nekade ombordstigning. Vänligen uppge namnen enligt följande information:

    Förnamn: Samtliga förnamn enligt pass.
    Efternamn: Samtliga efternamn enligt pass.

    Vänligen se nedan för exempel:
    Namn i passet: ERICSSON LENNART EDWARD GUSTAF
    Förnamn när du bokar: LENNART EDWARD GUSTAF
    Efternamn när du bokar: ERICSSON

    Generellt går det inte att ändra namn på flygbiljetter så det är viktigt att det blir rätt enligt passet. 

    När du får din biljett kan ditt namn se lite annorlunda ut om du har å, ä eller ö i namnet. Anledningen är att språket som används i flygbokningssystemen är engelska. För att våra svenska bokstäver Å, Ä och Ö ska fungera i dessa system måste de översättas. Å blir oftast AA (ibland A), Ä blir AE (ibland A) och Ö blir OE (ibland O).

     

  • Hur gör jag om jag har särskilda önskemål?

    Du kan framföra särskilda önskemål till flygbolag som t ex specialkost eller sittplats. 

    Observera att vi aldrig kan garantera önskemål, vi kan endast framföra dem till flygbolaget. Avgiften för personlig service återbetalas inte vid avbokning eller om flygbolaget nekar din förfrågan. Om ert önskemål är avgörande för er resa, ber vi er kontakta oss före bokning av resan. 

    Välj personlig service i samband med beställningen online. Du kan också ringa oss på telefon 0771-57 57 57 eller skicka en förfrågan på order@resfeber.com

    I samband med online incheckningen hos respektive flygbolag kan du i många fall välja sittplats, ofta mot en kostnad. 

  • Hur mycket bagage får jag ta med mig?

    Bagageregler varierar från flygbolag till flygbolag. Allt fler flygbolag tar idag extra betalt för bagage på sina billigaste flygbiljetter. På din bekräftelse finner du vad som gäller för just din resa. Du kan alltid hitta vilka regler som gäller direkt på flygbolagets hemsida. 

    Resfeber har dessvärre inte möjlighet att lägga till extra bagage om du redan har bagage inkluderat i din biljett. 

    Här hittar du länkar till våra vanligaste flygbolag. Finns inte ditt flygbolag med i denna lista så kontakta oss på telefon 0771-575757 eller kontakta oss via e-post order@resfeber.com.

    Aer Lingus
    Aeroflot
    Aerolineas Argentinas
    airBaltic
    Air Canada
    Air China
    AirFrance
    Air India
    Air Malta
    Air Mauritius
    Aeromexico
    Air New Zealand
    Alitalia
    All Nippon Airways
    American Airlines
    Austrian
    British Airways
    Brussels Airlines 
    Caribbean Airlines
    Cathay Pacific  
    Czech Airlines
    China Airlines
    China Southern
    Delta
    Egyptair
    EL AL
    Emirates
    Ethiopian
    Etihad Airways
    Finnair  
    Garuda Indonesia
    Gulf Air
    Iberia
    Icelandair
    Jet Airways
    Kenya Airways
    Korean Air
    Kuwait Airways
    KLM
    LOT Polish Airlines
    Latam Airlines
    Lufthansa
    Malaysia Airlines
    Norwegian OBS! Två väskor à 20 kilo plus handbagage ingår när du boka på resfeber.se
    Oman Air
    Qantas
    Qatar Airways
    Royal Air Maroc
    SAS
    Singapore Airlines
    South African Airways
    Swiss
    TAP Air Portugal
    Thai Airways
    Tunisair
    Turkish Airlines
    United
    Virgin Atlantic

     
  • Vad gäller för specialbagage?

    Som specialbagage räknas t ex: skidor, golfbag, vapen, musikinstrument etc. 

    De flesta flygbolag vill att man gör en förfrågan om man ska ta med sig specialbagage på sin resa. Vi behöver då veta vikt och mått (längd x höjd x bredd) på utrustningen för att göra denna förfrågan. Det kan ta ett par dagar att få svar från flygbolaget. 

    Observera att vi aldrig kan garantera önskemål, vi kan endast framföra dem till flygbolaget. Avgiften för personlig service återbetalas inte vid avbokning eller om flygbolaget nekar din förfrågan. Om ert önskemål är avgörande för er resa, ber vi er kontakta oss före bokning av resan. 

    Kostnad för transporten av bagaget tillkommer och betalas direkt till flygbolaget på flygplatsen. 

    Välj personlig service i samband med beställningen online. Du kan också ringa oss på telefon 0771-57 57 57 eller skicka en förfrågan på order@resfeber.com

    För aktuell information om vilka regler som gäller för just det bolag som ni ska resa med, vänligen se respektive flygbolags bagageregler - klicka här.

  • Hur bokar jag spädbarn?

    Barn som inte är fyllda två år bokas som spädbarn. Observera att detta gäller hela resan, dvs. barnet får inte ha fyllt två år innan resan har avslutats. Om barnet fyller två år under resans gång måste en barnbiljett bokas för hela resan.

    Påhittade namn på spädbarn accepteras inte. Det är ej möjligt att göra en bokning för ett barn som ej ännu är fött eller en person som du ej vet namnet på. Man kan alltså inte göra en bokning på vår hemsida och uppge t.ex. ”baby” som namn, eftersom korrekt namn enligt passet måste anges vid beställning.

    Vi kan inte garantera att barn som ej finns med från början i beställningen kan garanteras plats på flyget. Det är inte alltid tekniskt möjligt att boka på ett spädbarn på en redan befintlig bokning.

    Ett spädbarn kan inte läggas till på en delvis utnyttjad bokning. Till exempel om föräldrarna har rest till annat land för att föda och har en t/r biljett, då är det inte möjligt att lägga till spädbarnet på returen. Det är inte heller möjligt att lägga ett spädbarn själv i en separat bokning utan då måste en ny enkelbiljett köpas till en vuxen och spädbarnet.

    Ett spädbarn har inte har något eget säte utan sitter i förälderns knä.

  • Finns det barnrabatter?

    Vi erbjuder samma rabatter som flygbolagen gör. Oftast finns det barnrabatter för barn mellan 0-11 år. Dessa rabatter syns i så fall vid bokningstillfället.

  • Får jag ta med djur på flyget?

    Mindre sällskapsdjur, som hund och katt, får ibland följa med på flygningen om de sitter i bur eller väska. Antal djur ombord är begränsat och flygbolagen tar vanligtvis en extra avgift för djur, dock ej för ledarhund. Om du har en sådan förfrågan ber vi dig kontakta flygbolaget direkt. Resfeber kan inte tyvärr hjälpa till med förfrågningar vid bokning online. 

  • Vad gäller för mellanlandningar?

    Det kan i vissa fall förekomma tekniska mellanlandningar. Detta innebär att planet för att tanka eller byta besättning. Oftast sitter passagerarna kvar i planet men det förekommer att man måste stiga av planet.


    Räcker bytestiden vid min mellanlandning?

    Bytestiden mellan olika flyg är på förhand inlagt i reservationssystemet och kontrolleras av respektive flygbolag som ni bokat med. Skulle ni råka ut för en eventuell försening ska ni kontakta flygbolaget på aktuell flygplats för hjälp att på bästa sätt ta er till slutdestinationen.

    Har ni bokat flera enkel/tur och returresor med olika bolag och olika bokningsnummer, ansvarar ni själva för att eventuell bytestid är tillräcklig. Se till att ni har god marginal om ni bokar på detta sä

  • Vad händer om jag får en tidtabellsändring?

    Flygbolagen gör ibland ändringar i sina tidtabeller. I de fall vi får information angående en tidtabellsändring informeras du normalt om detta per e-post, innehållande den nya tidtabellen. Den skickas till den e-postadress du angav vid bokningstillfället. Som resenär bör du därför kontinuerligt kontrollera om du erhållit e-post från oss. Kontrollera även din skräppost så inget viktigt missas angående din resa.
    Det är resenärens ansvar att kontrollera tidtabellsändringar. Resfeber ansvarar inte för tidtabellsändringar eller inställda flyg gjorda av flygbolagen eller eventuella merkostnader som tillkommer i samband med tidtabellsändringar.

    Det är därför viktigt att alltid kontrollera avresetider med flygbolagen innan avresa.

  • När måste jag senast checka in?

    Vi rekommenderar att du är på flygplatsen i god tid före avresa. Tänk på att det kan vara långa köer till incheckning och säkerhetskontroller och man måste även ta med i beräkningen att något kan hända på väg till flygplatsen. Viktigt: Tänk på att en försäkring inte täcker kostnad i samband med missat flyg om anledningen är för sen incheckning.

    Många flygbolag öppnar check-in på sina hemsidor mellan 22 - 30 timmar före avresa. För frågor om check-in online hänvisar vi till det flygbolag som du ska flyga med. I många fall går det att checka in i automater på flygplatsen annars gör du det vid flygbolagets disk. 

     

  • Måste jag resa i den ordning som biljetten anger?

    Ja, utskriven flygbiljett måste användas på de sträckor och i den följd som angivits på biljetten. Om en resenär inte dyker upp på t ex första sträckan så avbokas hela biljetten.

  • Vad ingår flygpriset?

    Flygskatter
    De flesta flygplatsskatter är inkluderade i flygbiljetten. Dock kan en lokal flygskatt/avgift tillkomma på vissa flygplatser i världen, t.ex. i Thailand. Den skall betalas i den lokala valutan på destinationen och kan ändras med kort varsel. Avgiften varierar och tas ut av respektive lands luftfartsmyndighet. Resfeber kan inte styra denna avgift och kan inte ställas som ersättningsskyldig.

    Transferkostnader
    Transferkostnader som t ex buss vid byte av flygplats ingår inte i resans pris. Resenären står själv för denna kostnad.

  • Vad är mitt ansvar när jag bokar flyg?

    Kunden förbinder sig:

    • att kontrollera så att stavningen på resenärens namn i bokningen är exakt likadan som i resenärens pass.

    • att så snart bekräftelsen erhållits kontrollera att uppgifterna stämmer, oklarheter meddelas omgående till Kundservice.

    • att kontakta Kundservice om bekräftelse via e-post inte erhållits inom 24 timmar. Resfeber ansvarar inte för eventuella merkostnader som uppstår som resultat av att kunden inte informerar Resfeber inom tidsfristen.

    • att lämna korrekt e-postadress samt bevaka den då Resfeber kommunicerar denna väg.

    • att kontrollera visum regler och vaccinationer som behövs inför resan.

    • att kontrollera passets giltighetstid, vissa länder kräver att passet är giltigt 6 månader efter inresa.

    • att alltid kontrollera aktuella flygtider innan avresan, då dessa kan ändras med kort varsel. Detta gäller även på din hemresa.

    Vid frågor kontakta Kundservice på telefon 0771-57 57 57 eller skicka meddelande till order@resfeber.com

  • Vad är blandade bolag?

    Blandade flygbolag betyder att en resa är sammansatt av två enkelbiljetter, oftast med två olika flygbolag, t ex Norwegian på utresan och SAS på hemresan. Detta innebär att om ena flygningen, av någon anledning, inte genomförs som planerat, så avbokas/ändras inte den andra flygningen per automatik. Du måste själv ombesörja att den andra biljetten ombokas och får själv stå för eventuella kostnader.

    Det är viktigt att notera från vilken flygplats flygningen avgår respektive landar, då detta kan skilja mellan de två enkelbiljetterna. T ex kan en resa till London med Norwegian på utresan landa på London Gatwick flygplatsen och sedan flyger SAS på hemresan från London Heathrow.

  • Vilka rättigheter har jag som flygpassagerare?

    Flygpassagerares rättigheter vid överbokade, inställda och försenade flyg

    Enligt EG-förordningen 261/2004 om passagerarnas rättigheter har dessa rätt till ersättning och assistans från flygbolaget vid nekad ombordstigning och inställda eller kraftigt försenade flygningar. Observera att om flygningen ingår i en paketresa gäller även bestämmelserna i paketreselagen.


    I korthet gäller reglerna nedan.

    Överbokning / nekad ombordstigning

    Flygbolagen säljer ofta fler biljetter än det finns platser ombord på grund av att det normalt sett alltid händer att passagerare inte dyker upp.

    Om flygbolaget har anledning att anta att ombordstigning måste nekas, måste flygbolaget först fråga om någon, mot kompensation, frivilligt avstår sin plats. Den frivillige har därvid, utöver avtalad kompensation, rätt till ombokning och/eller återbetalning.

    Om ingen anmäler sig frivilligt får passagerare nekas ombordstigning mot sin vilja. I sådana fall har passageraren rätt till återbetalning av biljettpriset eller ombokning till slutdestinationen snarast möjligt eller vid ett senare tillfälle som passageraren finner lämpligt.

    Alla passagerare som nekas ombordstigning, skall erbjudas mat och dryck i skälig proportion till väntetiden samt hotellrum vid behov av övernattning och transport mellan flygplatsen och hotellet.

    Vidare skall de passagerare, som nekats ombordstigning, ges kompensation enligt följande skala:
    • € 250 för alla flygningar på högst 1 500 km.

    • € 400 för alla flygningar inom EU på mer än 1 500 km och för alla övriga flygningar på mellan 1 500 och 3 000 km.

    • € 600 för alla övriga flygningar.


    Kompensationen minskas med 50% när passagerarna erbjuds ombokning med annan flygning till bestämmelseorten och ankomsttiden där inte överstiger den tidtabellsenliga ankomsttiden för den ursprungligen bokade flygningen:
    • med två timmar för alla flygningar på högst 1 500 km, eller

    • med tre timmar för alla flygningar inom EU på mer än 1 500 km och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 km, eller

    • med fyra timmar för alla övriga flygningar.


    Inställda flyg

    Vid inställd flygning har passagerare rätt till återbetalning av biljettpriset eller ombokning till slutdestinationen snarast möjligt eller vid ett senare tillfälle som passageraren finner lämpligt.

    Passagerarna skall erbjudas mat och dryck i skälig proportion till väntetiden samt hotellrum vid behov av övernattning och transport mellan flygplatsen och hotellet.

    Med undantag av vad som sägs nedan har passagerarna dessutom rätt till kompensation enligt följande skala:
    • € 250 för alla flygningar på högst 1 500 km.

    • € 400 för alla flygningar inom EU på mer än 1 500 km och för alla övriga flygningar på mellan 1 500 och 3 000 km.

    • € 600 för alla övriga flygningar.


    Kompensationen minskas med 50% när passagerarna erbjuds ombokning med annan flygning till bestämmelseorten och ankomsttiden där inte överstiger den tidtabellsenliga ankomsttiden för den ursprungligen bokade flygningen:
    • med två timmar för alla flygningar på högst 1 500 km, eller

    • med tre timmar för alla flygningar inom EU på mer än 1 500 km och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 km, eller

    • med fyra timmar för alla övriga flygningar.


    Ingen kompensation betalas ut:
    1. om den inställda flygningen ”beror på extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits”,

    2. om passagerarna informerats om den inställda flygningen senast två veckor före den tidtabellsenliga avgången,

    3. om passagerarna informerats om den inställda flygningen mellan två veckor och sju dagar före den tidtabellsenliga avgången och samtidigt erbjudits ombokning så att de kan avresa högst två timmar före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå den slutliga destinationsorten senast fyra timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden,

    4. om passagerarna informerats om den inställda flygningen mindre än sju dagar före den tidtabellsenliga avgången och samtidigt erbjudits ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå den slutliga destinationsorten senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.


    Försening

    Vid förseningar har flygbolaget ingen skyldighet att betala ersättning i form av kontanter. Rätten till assistans från flygbolaget är beroende av dels förseningens längd, dels resans längd.

    När ett flyg är försenat:
    • med två timmar för alla flygningar på högst 1 500 km, eller

    • med tre timmar för alla flygningar inom EU på mer än 1 500 km och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 km, eller

    • med fyra timmar för alla övriga flygningar


    har passagerarna rätt till mat och dryck i skälig proportion till väntetiden och hotellrum vid behov av övernattning och transport mellan flygplatsen och hotellet.

    Är flygningen mer än fem timmar försenad kan passagerarna kräva att få pengarna tillbaka för hela biljettpriset eller för den del av resan som inte fullföljts.

    Resor med flygbolag från icke EU-länder

    Ovan angivna regler gäller vid resa från en flygplats inom EU eller med resor från tredje land om flygningen utförs av ett flygbolag från ett EU-land. I alla andra fall bör du kontakta respektive flygbolag och fråga vilka regler som gäller.


     EG Förordning 261/2004 - läs hela texten här

     Tillägg: EG förordning 889/2002 - läs tillägget här

     

  • Vad händer om flygbolaget går i konkurs?

    Vid köp av en paketresa (en kombination av minst två av följande: flyg, hotell, hyrbil, evenemang) så omfattas du av paketreselagen. Resfeber ser till att paketreselagen skyddar dig.

    Om du har köpt endast en flygbiljett så agerar Resfeber som förmedlare åt flygbolaget. Vi gör naturligtvis det bästa vi kan för att hjälpa till, men kan inte garantera att ni får tillbaka några pengar.

  • Finns det en förteckning över flygbolag som förbjudits inom EU?

    EU-kommissionen har antagit en förordning (nr 474/2006) med en lista över de flygföretag som belagts med verksamhetsförbud inom EU, d v s en "svart lista" över flygföretag från tredje land, som inte får flyga till eller inom EU. Klicka på länken nedan för att se vilka flygbolag det är.

    https://ec.europa.eu/transport/modes/air/safety/air-ban_sv

     

     

     

04 Hotell
  • Hur bokar jag hotell?

    Vill du boka en paketresa med flyg och hotell väljer du Flyg & Hotell i sökfältet.

    Vill du bara boka hotell väljer du Hotell i sökfältet. Om du endast bokar hotell via resfeber.se kommer du till vår partner hotels.com. Viktigt att läsa igenom reglerna för dessa bokningar. De har en egen kundservice och nås på nummer 08 5025 2205.

  • Vad gäller vid sen incheckning?

    Om du vet att du kommer att checka in efter klockan 18.00 ber vi dig kontakta hotellet du bokat senast 24 timmar före avresan. Telefonnummer till hotellet finner du på din hotellvoucher. 

    Vänligen observera! Det är ditt ansvar att kontrollera hotellets öppetider så att det är öppet när du anländer, samt meddela hotellet att du kommer att checka in sent.

  • Vad händer med hotellet om flyget ankommer mitt i natten?

    Vid paketresor är det viktigt att tänka på att hotellbokningen gäller från det datum då flyget landar på resmålet. Om planet landar efter midnatt har du alltså inte tillgång till ditt rum förrän på eftermiddagen på ankomstdagen. Vill du ha ditt rum redan vid ankomst behöver du boka en extranatt.

    Vänligen observera! Det är ditt ansvar att kontrollera hotellets öppetider så att det är öppet när du anländer, samt meddela hotellet att du kommer att checka in sent.

  • Tillkommer skatter och avgifter på hotellet?

    Det kan förekomma lokala skatter och avgifter på hotell. Dessa betalar du direkt till hotellet på plats. 

     

05 Evenemang
  • Kan jag köpa evenemangsbiljetter?

    Vi samarbetar med Boxoffice som är en del av Resia Travel Group. Boxoffice erbjuder evenemangsbiljetter till hela världen.

    Du kan boka direkt online på: https://www.boxoffice.se/?partner=resfeber

    Du kan också ringa oss på 0771-57 57 57 eller skicka en förfrågan på order@resfeber.com för bokning. 

06 Transfer
  • Kan jag boka transfer via Resfeber?

    Vi erbjuder transfer på många destinationer. 

    Ring oss på telefon 0771-57 57 57 eller skicka en förfrågan på order@resfeber.com för bokning. 

07 Hyrbil
  • Kan jag boka hyrbil via Resfeber?

    Ja, kontakta Kundservice på telefon 0771-57 57 57 eller  skicka en förfrågan på order@resfeber.com

  • Vad betyder olika ord i hyrbilssammanhang?

    Ansvarsförsäkring
    Denna försäkring täcker dig vid skada av tredje person.

    Avbrottsskydd
    Avbrottsskyddet garanterar dig återbetalning av oanvända dagar om du skulle behöva återlämna bilen tidigare på grund av sjukdom, akut händelse hemma el. dyl. Läkarintyg från resmålet krävs.

    Bilkudde
    Är alltid på förfrågan vilket görs vid bokning, betalas direkt på plats i mån av tillgång.

    Barnstol
    Är alltid på förfrågan vilket görs vid bokning, betalas direkt på plats i mån av tillgång.

    CDW
    Collision Damage Waiver. Detta är självriskreducering på vagnskadeförsäkringen. D.v.s, det reducerar självrisken till ett visst belopp. CDW innebär aldrig att självrisken helt elimineras. CDW ingår alltid i bilhyran med Resfeber. Aktuellt självriskbelopp framgår av din voucher.

    Super CDW = Super Collision Damage Waiver. Detta är självriskeliminering på vagnskadeförsäkringen. D.v.s. självrisken för skada blir helt nollad. Super CDW ingår aldrig i bilhyra direkt med Resfeber(utom i USA). Däremot erbjuder många leverantörer dig att på plats teckna Super CDW när du hämtar ut bilen. Har du tecknat Resfebers självriskeliminering med oss behöver du inte Super CDW på plats. Det är upp till dig som kund att tacka nej till detta. Har du trots detta valt att skriva under kontraktet att du önskar Super CDW, återbetalar vi inte denna kostnad till dig.

    Deposition
    När man hämtar ut sin hyrbil lämnar (deponerar)man ett visst belopp som säkerhet. Beloppet står på din voucher. Om ingen skada har skett på bilen återfås det deponerade beloppet.

    Ep
    Extended protection
    Denna försäkring höjer ansvarsbeloppet i trafikförsäkringen, den tar dock inte bort självrisken. Den höjer bara ansvarsdelen. Denna försäkring är helt frivillig och kostar vanligtvis ganska mycket.

    Esp
    Emergency sickness protection (USA)
    En resesjukvårdsförsäkring som betalar vård upp till $10 000 per person mot en självrisk på $100. Om du har en reseförsäkring hemifrån är du täckt för sådana eventualiteter.

    Estate
    Kombibil anges ofta som Estate.

    Kombibil
    Kombibil anges ofta som Estate på hemsidan.

    Internationellt körkort
    Ett internationellt körkort är ett dokument som identifierar dig som körkortsinnehavare. Anledningen till att internationella körkort finns är att det kan vara svårt för lokal trafikpolis att förstå vad som står på ditt körkort. I de flesta länder är det dock fullt accepterat med svenskt körkort och inget internationellt körkort krävs. Information om internationellt körkort krävs i det landet där du ska hyra bil, återfinns på din voucher. Om så är fallet, kontakta Motormännens Riksförbund som är den instans om skriver ut internationella körkort i Sverige. www.motormannen.se

    Journummer
    Om det skulle uppstå problem eller frågor vid eller efter upphämtning av din hyrbil vänligen kontakta vår hyrbilsagent, Auto Europe. Journumret finner du på din voucher.

    Leverans
    Hotelleverans är möjlig på vissa destinationer, mot en avgift som betalas lokalt. Hotelleverans kan innebära att du blir hämtad och körd till det lokala kontoret. Meddela oss ditt önskemål vid bokningstillfället och vi gör en förfrågan hos vår lokala leverantör. Vi behöver fullständig adress och telefonnummer till ditt hotell.

    Out of hours
    Ibland har kontoret stängt när du vill hämta ut din bil, s.k. out-of-hours. Leverantören kan då ta ut en kostnad för att stanna kvar och lämna ut din bil.

    Pai/perspr
    Personal accident insurance
    Du behöver inte denna försäkring om du har ett reseskydd. Undersök detta före avresa, det är viktigt att ha en bra personlig olycksfallsförsäkring på resan.

    Pae(c)
    Personal accident and effects coverage.
    Den här försäkringen gäller skador på dig som person samt för stöld eller förlust av personligt lösgods såsom kameror, väskor o.s.v.

    Självrisk
    Självrisken är en del av den kostnaden du själv betalar när du använder en försäkring.

    Stöldförsäkring
    Denna försäkring täcker dig om bilen skulle bli stulen. Självrisken står på din voucher.

    Trafikskadeförsäkring
    Denna försäkring täcker din bil vid skada orsakad av dig eller tredje part.

    Tp
    Theft protection
    Denna försäkring täcker dig om bilen skulle bli stulen.

    Under 25
    I USA måste en extra försäkring tecknas om man är under 25 år.

    Ump
    Uninsured motorist protection (USA)
    Denna försäkring gäller om en oförsäkrad förare kör på dig. Detta är en variant av en personlig olycksfallsförsäkring och har du ett fullgott skydd hemifrån blir detta en dubbelförsäkring.

    Voucher
    En voucher är bevis på att du har förhandsbokat och betalat din bilhyra. Vouchern ska överlämnas till den lokala uthyraren vid upphämtning av bilen. Om denna ej överlämnas till den lokala uthyraren äger biluthyrningsföretaget rätt att debitera dig sitt normala fullpris. Du är som förhyrare skyldig att själv kontrollera vouchern så snart den erhålles. Eventuella felaktigheter måste påtalas för Resfeber omedelbart så att ny voucher kan utfärdas. Observera att din voucher är en värdehandling.

    Ålder
    Minimiålder för förare är normalt 21 år.  Maximiålder är normalt 70 år.

  • Behöver jag en extra försäkring till min hyrbil?

    Om du på hyreskontraktet skriver på att du önskar någon frivillig extraförsäkring, uppgradering till större bilkategori eller dylikt kan du inte i efterhand reklamera att du inte önskade denna/dessa.

    Läs därför noggrant igenom vad du skriver under när du avhämtar hyrbilen. Var också medveten om att lokal skatt betalas på allt som betalas på plats t.ex. barnstolar, takräcken, extra förare etc. Priserna som uppges hos oss för dessa är i lokal valuta dock utan lokal skatt.

    Behöver du komma i kontakt med oss utanför våra öppettider kan du nå AutoEurope på det journummer som står på din voucher.

  • Behöver jag lämna en deposition vid bilhyra?

    Depositionen är leverantörens säkerhet för bilen och det är ett belopp som spärras på ditt kreditkort medan du har bilen. Leverantören gör detta för att försäkra sig om att du har pengar för att betala för ev. skador eller stöld av bilen samt för bensin. Det framgår av din voucher hur mycket deposition som ska lämnas.

    Depositionen debiteras i huvudförarens namn. Deposition måste lämnas av alla kunder, även om du har tecknat självriskeliminering. Depositionen återbetalas om du återlämnar bilen i det skick som du upphämtade den. Generellt tar det ett antal bankdagar innan pengarna finns tillgängliga på ditt konto.

  • Måste jag betala för en full tank bensin?

    Detta är beroende på var du hyr din bil och hur lång bilhyran är. Generellt gäller att du får lämna deposition vid upphämtning av bilen för en full tank. Denna deposition återbetalas till när bilen återlämnas fulltankad. En annan variant är att du får betala för första tanken bensin och att du sedan ska återlämna bilen så tom som möjligt. Det som gäller specifikt för just din bokning kommer att stå på din voucher.

     

  • Vad gäller vid flera förare?

    Alla extra förare skrivs in på plats vid upphämtning av bilen. Det är inget som ska skrivas in i bokningen. Resfeber tar heller inte betalt för detta. Kostnad för extra förare betalas också på plats.

  • Vad gäller för extrautrustning?

    Är snökedjor/takräcke/skidräcke/barnstolar/GPS garanterade?

    All extra utrustning måste beställas vid bokningstillfället. Observera att extra utrustning inte alltid finns tillgänglig på alla orter. Extra utrustning är alltid på förfrågan. Kostnaden för extrautrustning betalas på plats direkt till den lokala leverantören. Resfeber kan inte garantera tillgängligheten för någon form av extrautrustning. Resfeber är inte heller ansvarig för eventuella merkostnader vid utebliven leverans av dessa.

  • Får man ta hyrbilen över landsgränser?

    I en del länder kan det förekomma restriktioner när det gäller körning utanför landets gränser. Hör alltid med Resfeber om du planerar att köra i länder utanför landet du hyrt bilen i. På din voucher kan du läsa om eventuella restriktioner och avgifter. Avgiften betalas på plats till den lokala leverantören.

  • Får man köra utanför normalt vägnät?

    Nej, försäkringarna täcker inte bilen om den körs utanför det normala vägnät, s.k. offroad.

  • Kan jag få min hyrbil levererad och hämtad på mitt hotell?

    På flera destinationer går detta att ordna. Vänligen kontakta kundservice på 0771-57 57 57.

  • Får jag hyra bil i USA om jag är under 25 år?
    I USA måste en extra försäkring tecknas om man är under 25 år och betalas hos den lokala leverantören.

    Alla förare måste finnas på plats vid upphämtning av bilen och uppvisa pass och giltigt körkort.
    OBS! Alla förare måste vara minst 21 år och haft giltigt körkort i minst ett år.

     

  • Behöver jag en ny voucher om jag ändrar min hyrbilsbokning?

    Om du gör en ändring i en befintlig bokning som kräver en ny voucher, så kommer en ny voucher skickas till dig per email. Vänligen printa ut den nya vouchern och tag med till leverantören för upphämtning av bilen. Om du inte har med dig din voucher till leverantören, kan vi inte garantera att du får ut din hyrbil.

08 Avbeställningsskydd / Reseförsäkring
  • Resfebers avbeställningsskydd

    Med Resfebers avebställningsskydd kan du boka av resan utan anledning - läs mer här.

  • Solids avbeställningsförsäkring

    Solids avbeställningsförsäkring köper du i samband med din bokning. Har du missat detta kan du lägga till den upp till 48 timmar efter gjord bokning. Kontakta Kundservice på telefon 0771-57 57 57 eller skickat en förfrågan till order@resfeber.com.

    För att få teckna Solids försäkringar krävs att du är bosatt i Norden och registrerad i nordisk försäkringskassa.

    Det är viktigt att du läser igenom villkoren för försäkringen så att du vet vad som ingår. 

     

  • Solids reseförsäkring

    Solids Reseförsäkring Plus är speciellt framtagen för att täcka kostnader för oförutsedda händelser som inte är inkluderade i din befintliga hemförsäkring. Ett skräddarsytt komplement som du kan lita på.

    Teckna Reseförsäkring Plus online samtidigt som du bokar din resa. Har du redan bokat resan, ring oss på 0771-57 57 57 eller skicka en förfrågan till order@resfeber.com. Du kan boka reseförsäkringen fram till dagen före din avresa.

    För att få teckna Solids försäkringar krävs att du är bosatt i Norden och registrerad i nordisk försäkringskassa.

    Det är viktigt att du läser igenom villkoren för reseförsäkringen så att du vet vad som ingår. 

    Behöver du utnyttja din reseförsäkring, hämtar du din skadeanmälan här, fyll i dina uppgifter och skicka in till Solid.

  • Solids bagageförsäkring

    Solids bagageförsäkring ger ersättning om något skulle hända ditt bagage!

    - Ersätter stöld, förlust och försenat bagage
    - Gäller under hela resan
    - Fritt från självrisk

    Du kan boka direkt på nätet  eller kontakta Kundservice på telefon 0771-57 57 57 eller skickat en förfrågan till order@resfeber.com.

    För att få teckna Solids försäkringar krävs att du är bosatt i Norden och registrerad i nordisk försäkringskassa.

     

09 Pass, visum och inreseregler
  • Vilka regler gäller för pass och visum?

    Resenären är själv ansvarig för att kontrollera och införskaffa nödvändiga resedokument inför resan, såsom giltigt pass, visum,  vaccinationer och försäkring. Detta gäller även vid flygplatsbyte (det kan krävas visum!) eller mellanlandning där övernattning krävs. För visuminformation kontaktas respektive lands ambassad.

    Resenären är själv ansvarig för eventuella kostnader som uppkommer på grund av brister i ovan nämnda formaliteter, t.ex. hemtransport till följd av att pass/visum saknas.

    Många länder kräver att passet är giltigt i minst 6 månader efter hemresedatum. Viseringsregler förändras ofta, så även om du rest till ett land tidigare och då inte behövt visum, är det klokt att kontakta landets ambassad/konsulat och kontrollera det igen.

  • Vad gäller för resor till eller via USA?

    Vid resa till, från och via USA är det många omfattande säkerhetskontroller och vi rekommenderar därför alla att vara i mycket god tid på flygplatsen inför resan. Minst tre timmar rekommenderas av bland andra SAS. Utöver de vanliga kontrollerna kan passagerare bli ombedd att sätta på medtagen elektronisk utrustning vid gaten för att visa att den fungerar normalt. Därför ska alla surfplattor, datorer och telefoner som ska tas med ha tillräckligt med batteri.

    Vid resor till/från USA och vid mellanlandning i USA behöver flygbolaget och tullpersonalen följande information:

    1 – ESTA (Electronic System for Travel Authorization)
    2 – SFPD (Secure Flight Passenger Data)
    3 – APIS (Advanced Passenger Information System)

    ESTA
    ESTA är ett inresetillstånd som ni själva fyller i och ansöker om i god tid före avresa. ESTA-ansökan måste fyllas i av alla svenska och nordiska medborgare. Som svensk medborgare kan man normalt resa till USA utan visum om vistelsen är kortare än 90 dagar.
    OBS! Från och med 1 januari 2016 kan inte svenska medborgare som har besökt Iran, Irak, Syrien, Sudan eller Jemen efter den 1 mars 2011, eller har dubbla medborgarskap i något utav dessa länder besöka USA enbart med ESTA ansökan, dessa måste ansöka om Visum via USAs ambassad i Stockholm.

    Resenärer med andra nationaliteter där USA kräver ordinarie visum måste själva att kontrollera nödvändiga formaliteter. 

    Viktig information! Efter den 31 mars 2016 ska alla resenärer som utnyttjar ESTA uppvisa ett biometriskt pass. Passet ska utöver informationen om passets ägare innehålla ägarens biometriska särdrag och namnteckning. Alla pass som utfärdats till medborgare i de nordiska länderna efter 2012 bör uppfylla detta krav. 

    Tänk på att en ESTA-ansökan krävs även om du reser via USA vidare till ett annat land!

    Varje resenär ansvarar själv för att lämna uppgifter via ESTA, absolut senast 72 timmar före avresa. ESTA gäller sedan för obegränsat antal inresor under två år. Skulle du byta pass måste ny ESTA-ansökan göras.

    Denna anmälan ersätter framöver immigrationsblanketten som delas ut på flyget (fortfarande kan dock blanketten delas ut ombord och i så fall skall den fyllas i). Blankett för tullen erhålles ombord och skall fortsättningsvis också fyllas i inför varje inresa. Googla inte utan använd nedanstående webbadress. Det finns flera sajter som tar betalt för att vidarebefordra ESTA-ansökan.

    Följande gäller för en ESTA-ansökan:

    • OBS! Ange alltid första förnamnet som står i passet i ansökan, även om det ej är tilltalsnamnet.• Godkänd ESTA-ansökan ska skrivas ut och visas upp vid incheckning samt vid ankomst till USA.
    • En godkänd ESTA-ansökan ger tillstånd att resa till USA, dock inte automatiskt uppehållstillstånd. Uppehållstillstånd erhålls som tidigare av US Customs and Border Protection vid ankomst.
    • Namnbyte eller passbyte kräver ny ESTA-ansökan.
    • Vid förändringar gällande resrutt och destination kan en uppdatering av befintlig ESTA-ansökan göras.
    • Vid en ej godkänd ESTA-ansökan behöver i stället en visumansökan göras.
    • ESTA-ansökan är förenad med en avgift som betalas med kort vid ansökan.

    Du finner mer information och länk till officiella hemsidan för ESTA om du trycker här.

    SFPD
    Informationen skickas per automatik till flygbolaget i samband med att du genomför din bokning på vår hemsida. Det är information om alla namn enligt passet, kön och födelsedata. Du behöver inte kontakta Resfeber eller flygbolaget om detta före din avresa. Uppgifterna du lämnar på vår hemsida i samband med din bokning måste överensstämma med dem som står i passet.

    APIS 
    För den som ska resa till, från, via eller inom USA är det nödvändigt att fylla i vissa uppgifter som skall lämnas till flygbolaget före avresa. Sedan 8:e mars 2012 gäller detta även den som flyger genom amerikanskt luftrum (utan att landa i USA).

    Informationsplikt:
    • Kön
    • Efternamn, Förnamn  
    • Resenärens hemland, nationalitet
    • Födelsedata
    • Passuppgifter
    • Avrese- och ankomstflygplats
    • Information om eventuell transit om resan fortsätter med flyg i USA eller vidare till annat land.
    • Resenärens första adress under vistelsen i USA (gata, nummer, postkod, stad, delstat eller fullständig hotelladress).
    • Namn och adress på hyrbilsföretag om resan fortsätter med hyrbil (och inte har bokat hotell).
    • Namn på kryssningsfartyg, rederi och embarkeringshamn om resan fortsätter med kryssning.

    Behöver du hjälp med att informera flygbolaget om dessa APIS-uppgifter så kontakta oss för personlig service 0771-575757 eller via mail: order@resfeber.com.

  • Vad gäller för resor till eller via Kanada?

    Vid resor till/från Kanda och vid mellanlandning i Kanada behöver flygbolaget och tullpersonalen följande information:

    1 – eTA (Electronic Travel Authorization)
    2 – SFPD (Secure Flight Passenger Data)
     

    Electronic Travel Authorization (eTA)
    Inresetillstånd för svenska medborgare skall nu sökas elektroniskt via en webbsida. Ansökan via webbsidan ska göras av resenären i god tid före (senast 72 timmar innan avresa). Svar på en ansökan via webbsida kan ses där inom 72 timmar efter ansökan är gjord. eTA-godkännandet är elektroniskt kopplat till ditt pass och giltighetstiden är fem år eller tills passet går ut, beroende på vilket som kommer först.

    Observera att en avgift tillkommer och denna kostnad betalas direkt med kort vid själva ansökningstillfället.

    Länken hittar du här:


    SFPD
    Den amerikanska transportmyndigheten (TSA) kräver sedan den 8 mars 2012 att flygbolag som flyger genom amerikanskt luftrum utan att landa i USA, ska skicka in uppgifter om passagerarna på samma sätt som gäller för dem som flyger till USA.

    Informationen skickas per automatik till flygbolaget i samband med att du genomför din bokning på vår hemsida. Det är information om alla namn enligt passet, kön och födelsedata. Du behöver inte kontakta Resfeber eller flygbolaget om detta före din avresa. Uppgifterna du lämnar på vår hemsida i samband med din bokning måste överensstämma med dem som står i passet.

10 Klimatreducera flygresan
  • Kan jag klimatreducera min flygresa?

    Resfeber vill bidra till ett mer hållbart resande. Detta gör vi bland annat genom att samarbeta med Fly Green Fund, som ger dig möjlighet att reducera ditt klimatavtryck vid flygresan. När du betalar för flygbiljetten kan du välja till klimatreduktion i priset vilket gör att du är med och bidrar till att flygresan kan göras på bioflygbränsle – och också grönare. Läs mer här.

11 Övrigt
  • Vilka vaccinationer skall jag ta?

    Se över dina vaccinationer i god tid innan resan. Vissa vaccinationer behöver tas i två omgångar och i god tid före avresan. På sajten 1177.se kan du få råd om vad som behövs för resa till olika länder.

    1177.se - Vaccinationsinformation

  • Vad gäller för mediciner på resan?

    Om du använder mediciner (speciellt om de klassas som narkotika) som måste tas med på resan rekommenderar vi att du tar med ett läkarintyg med läkarens ordination och gärna en officiell engelsk översättning av den. Packa medicinen i handbagaget!

  • Vad får jag ta med genom tullen?

    På Tullverkets hemsida hittar du bland annat regler för införsel av alkohol och tobak, aktuella skatter och information om varor du måste ha tillstånd för att föra in i Sverige. https://tullverket.se/sv/privat

    Kontakta respektive lands ambassad om du har frågor kring införsel av varor till andra länder än Sverige. Tänk på att olika flygbolag och andra länder kan ha ytterligare regler och restriktioner för dessa och andra föremål. Kontrollera gärna med ditt flygbolag för mer information.

  • Hur påverkar UDs rekommendationer?

    Hur påverkar UDs reseinformation?

    Här hittar du en länk till reseinformation från Sveriges ambassader samt en länk till UD:s lista över vilka länder och områden som UD avråder från att resa till just nu.

    Reseinformation från Sveriges Ambassader

    UD avråder från följande resmål

    Bra att veta! När UD avråder från resor har det ekonomiska och juridiska konsekvenser endast för paket/charterresor. Där gäller särskilda regler. När UD utfärdat en avrådan kan resenären avboka sin resa utan att förlora de pengar som har betalats in. Om UD inte avråder utan enbart manar till uppmärksamhet och försiktighet, så är det ett allmänt råd som inte påverkar avtalet mellan resenär och researrangör.

    UD Resklar - läs mer här: www.ud.se/resklar


    Svenska ambassader utomlands

    Information om Sveriges ambassader i utlandet hittar du på regeringens hemsida.

  • Har Resfeber ställt resegarantier?

    Ja, Resfeber ställt säkerhet enligt resegrantilagen. Resegarantin är ett ekonomiskt skydd för resenärer när resor blir inställda eller avbrutna. Då kan man ansöka om ersättning ur resegarantin.  För mer information gå in på Kammarkollegiet eller ring Kammarkollegiet på telefon 08 700 08 00.

  • Resfebers resevillkor

    Det är viktigt att du tar del av Resfeber resevillkor - läs mer här.

  • Vad gör jag om något går fel på resan?

    Eventuella reklamationer under resan skall framföras till leverantören eller dennes representant på plats. Detta skall ske direkt när du upptäcker problemet så att det kan avhjälpas så fort som möjligt. Om reklamation riktas direkt till leverantören eller dennes representant på stället bör du försäkra dig om att du får kvitto på att du reklamerat till dem direkt. Kvittot kan behövas i den händelse att reklamationen inte kan åtgärdas på plats och du eventuellt senare vill ansöka om kompensation på nytt. Om reklamation ine görs på plats är det väldigt svårt att genomdriva den i ett senare läge.

    Problem med hotell:
    I första hand hänvisar vi dig till hotellets reception för att påtala bristerna. Om det inte hjälper så kontaktar ni oss så snart ni kan på telefon 0771-57 57 57. 
    Om du köpt enbart hotell via vår hemsida kontakta vår partner hotels.com på telefonnummer 08-5025 2205. Du hittar all information som behövs på din hotellvoucher. Observera att kundservicen är på engelska.

    Försenat eller inställt flyg inom EU:
    Genom vår partner Ifdelayed  hjälper vi dig att ansöka om kompensation från flygbolag efter en inträffad flygförsening på mer än tre timmar när du flyger från ett EU-land eller med ett EU-bolag. Läs mer här.

    Problem med bagage:
    Som en förmedlare av resetjänster kan vi tyvärr inte hjälpa till vid förlorat eller försenat bagage.

    Om ditt bagage skadas eller försvinner på ut- eller hemresan skall detta anmälas till flygbolaget direkt på plats. Du måste fylla i en PIR (Property Irregularity Report) som används för att söka efter bagaget internationellt eller dokumentera skadans omfattning. Detta används även som underlag till försäkringsanspråk. Observera att det är resenärens eget ansvar att en sådan rapport fylls i.

    Om du har köpt en bagageförsäkring via våra partners Solid bör du även kontakta dem omgående. Om du inte har köpt en bagage- eller reseförsäkring så hänvisas du till din hemförsäkring.
    Det är också möjligt att kräva ersättning direkt från flygbolagen. Detta ersättningskrav ställer du direkt till flygbolagets kundtjänst.
    Ofta så ingår det en försäkring för skadat eller förlorat bagage via VISA eller Mastercard, om du betalat resan med något av dessa kort. Anmälan och eventuell ersättning sker i detta fall direkt hos kortföretagen.

     

    Om du ändå vill göra en reklamation fyller du i detta formulär

     

Övriga kontaktuppgifter

Huvudkontoret

Resfeber - Resia Travel Group
Resia AB
Box 1114, Kruthusgatan 17
405 23 Göteborg, Sweden

Telefon +46 31 63 60 00

Om Resfeber
Om Resia Travel Group

Styrelsen

Resia
Västra Götalands Kommun / Göteborg
Organisationsnummer 556164-4260
VAT reg nummer: SE556164426001

Skandinavien

  • Kundservicechef
     

  • #
  • #
  • #

Resfeber innehar IATA-licens och har statlig resegaranti hos Kammarkollegiet.

OBS!

Om du har bokat två enkelbiljetter innebär detta att om den ena flygningen av någon anledning inte genomförs som planerat, avbokas/ändras inte den andra flygningen med automatik, utan du måste själv boka om biljetten. Om biljetten inte är ombokningsbar är det du som står för kostnaden.