Annons:

Här hittar du svar på vanliga frågor.

01 Boka och betala
  • Hur många personer kan jag boka till?

    Direkt på resfeber.se kan du boka upp till 9 personer. 
    Är ni fler som ska ut och resa vänder ni er till vår gruppreseavdelning.

  • Hur långt fram i tiden kan jag beställa?

    Hos oss kan du beställa flygbiljetter med avresa inom 10-12 månader.

    För paketresor och hotell gäller oftast detsamma. I undantagsfall har vi inte tillgång till alla hotellpriser ännu, eftersom vi kontinuerligt arbetar med att få fram de bästa möjliga priserna.
     

  • Kan jag göra en preliminärbokning ?

    Nej, på resfeber.se kan du inte göra preliminär bokningar.

  • Vad händer vid en dubbelbokning?

    Om beställaren, eller annan person, gör flera bokningar med samma flyg, i samma namn och med samma e-postadress, kan flygbolaget automatiskt avboka samtliga bokningar. Flygbolagen tar inte hänsyn till hur bokningarna tillkommit, d v s om det är en eller flera olika resebyråer som gjort identiska bokningar. För att undvika dubbelbokningar ska man alltså inte göra samma bokning på olika resebyråer eller webbsidor.

  • Kan jag boka en resa om jag är under 18 år?

    För att beställa en resa på vår hemsida måste du vara över 18 år.

  • Vilka betalningsalternativ finns?

    Betalning görs direkt i samband med bokningen. Du kan betala på följande sätt:

    a) Betal- eller kreditkort (VISA, Mastercard, Diners och American Express)

    b) Mot faktura via Klarna

    c) Via din internetbank.

  • Vågar jag betala med kreditkort på nätet?

    På resfeber.se kan du tryggt betala med kort. Vi använder oss av en ledande leverantör av betaltjänster via nätet. Vår leverantör är certifierad av banker och kortinlösare till att hantera betaltransaktioner på högsta säkerhetsnivå.

  • Hur får jag min bekräftelse / biljetter?

    Du får din bekräftelse tillsammans med bifogad flygbiljett/hotellvoucher skickat till din e-post i samband med köpet. Om den inte dyker upp, kontrollera att den inte har hamnat i skräpkorgen på grund av eventuellt spamskydd.

    OBS! Har du köpt endast hotell på vår webbsida kommer bekräftelsen från vår partner hotels.com.

    Skulle du ha en ändrad resa får du nya resefärdhandlingar skickat till dig. 

    Har du ej erhållit din bekräftelse inom 24 timmar (om inget annat angivits) ber vi dig kontakta oss på telefon 0771-57 57 57 eller order@resfeber.com.

    Det är viktigt är att du skriver ut samtliga handlingar och tar med dig på resan. Om du skulle sakna giltig voucher kan du bli nekad hotellrum vid ankomst.

02 Ändring och avbokning
  • Kan jag ändra min bokning?

    Reglerna för ombokning av flyg varierar beroende på biljettyp och flygbolag. De flesta flygbolag tillåter inte namnändring/namnkorrigering. 

    Hotellrum som beskrivs som "non-refundable" och "advance purchase" är inte ändrings- eller avbokningsbara. Det framgår vid bokning om du har bokat denna rumskategori. 

    De flesta evenemang, så som teaterbiljetter, fotbollsbiljetter etc., kan inte ändras.

    Kontakta oss på telefon 0771-57 57 57 eller skicka en förfrågan till order@resfeber.com så ser vi vilka möjligheter som finns.

    En ombokning eller namnändring är alltid förenad med en kostnad. I våra resevillkor kan du läsa mer om ombokning.

    Om en ändring görs får du nya färdhandlingar skickade till den e-postadress du uppgav vid bokningstillfället.

  • Kan jag avboka min resa?

    Resor som är bekräftade och betalade kan som regel inte avbokas och återbetalas. Hotellrum som beskrivs som "non-refundable" och "advance purchase" är inte ändrings- eller avbokningsbara. Det framgår vid bokning om du har bokat denna rumskategori. 

    Du är välkommen att kontakta oss på telefon 0771-57 57 57 så kontrollerar vi avbokningsreglerna för din resa. 

    Vi rekommenderar att du i samband med bokningen tecknar Resfebers avbeställningsskydd. Med Resfebers avbeställningsskydd försäkrar du dig mot alla oförutsägbara händelser och har möjlighet att boka av utan krav på läkarintyg. Avbokning kan göras upp till 5 timmar före avresa.                   

    Vid avbokning kräver vi skriftligt godkännande. Avbokning som sker utanför våra öppettider ska göras direkt till flygbolag, hotell eller övriga leverantörer och det måste göras innan avresan. 

03 Flyg
  • Vilka namn ska jag uppge i min flygbokning?

    Det är viktigt att du uppger resenärernas samtliga förnamn och hela efternamn exakt som det står i passet. Är namnen felstavade kan ni bli nekade incheckning/ombordstigning. Vänligen uppge namnen enligt följande information:

    Förnamn: Samtliga förnamn enligt pass.
    Efternamn: Samtliga efternamn enligt pass.

    Vänligen se nedan för exempel:
    Namn som det är skrivet i passet: ERICSSON LENNART EDWARD GUSTAF
    Förnamn när du bokar: LENNART EDWARD GUSTAF
    Efternamn när du bokar: ERICSSON

    Generellt går det inte att ändra namn på flygbiljetter så det är viktigt att det blir rätt enligt passet. 

    När du får din biljett kan ditt namn se lite annorlunda ut om du har å, ä eller ö i namnet. Anledningen är att språket som används i flygbokningssystemen är engelska. För att våra svenska bokstäver Å, Ä och Ö ska fungera i dessa system måste de översättas. Å blir oftast AA (ibland A), Ä blir AE (ibland A) och Ö blir OE (ibland O).

     

  • Hur gör jag om jag har särskilda önskemål?

    Du kan framföra särskilda önskemål till flygbolag som t ex specialkost eller sittplats. Om ditt önskemål är avgörande för er resa, ber vi dig kontakta oss före bokning av resan. 

    Observera att vi aldrig kan garantera ditt önskemål går att lösa, vi kan endast framföra dem till flygbolaget. Avgiften för personlig service återbetalas inte vid avbokning eller om flygbolaget nekar din förfrågan. 

    Välj personlig service i samband med beställningen online. Du kan också ringa oss på telefon 0771-57 57 57 eller skicka en förfrågan på order@resfeber.com

    I samband med att du checkar in online hos respektive flygbolag kan du i många fall välja sittplats, ofta mot en kostnad. 

  • Hur mycket bagage får jag ta med mig?

    Bagageregler varierar beroende på vilket flygbolag det är. Allt fler flygbolag tar idag extra betalt för bagage på sina billigaste flygbiljetter. På din bekräftelse finner du vad som gäller för just din resa. Du kan alltid hitta vilka regler som gäller direkt på flygbolagets hemsida. 

    Resfeber har dessvärre inte möjlighet att lägga till extra bagage om du redan har bagage inkluderat i din biljett. 

    Här hittar du länkar till våra mest bokade flygbolag. Finns inte ditt flygbolag med i denna lista så kontakta oss på telefon 0771-575757 eller kontakta oss via e-post order@resfeber.com.

    Aer Lingus

    Aeroflot

    Aerolineas Argentinas

    airBaltic

    Air Canada

    Air China

    AirFrance

    Air India

    Air Malta

    Air Mauritius

    Aeromexico

    Air New Zealand

    Alitalia

    All Nippon Airways

    American Airlines

    Austrian

    British Airways

    Brussels Airlines 

    Caribbean Airlines

    Cathay Pacific  

    Czech Airlines

    China Airlines

    China Southern

    Delta

    Egyptair

    EL AL

    Emirates

    Ethiopian

    Etihad Airways

    Finnair  

    Garuda Indonesia

    Gulf Air

    Iberia

    Icelandair

    Jet Airways

    Kenya Airways

    Korean Air

    Kuwait Airways

    KLM

    LOT Polish Airlines

    Latam Airlines

    Lufthansa

    Malaysia Airlines

    Norwegian OBS! Två väskor à 20 kilo plus handbagage ingår när du boka på resfeber.se

    Oman Air

    Qantas

    Qatar Airways

    Royal Air Maroc

    SAS

    Singapore Airlines

    South African Airways

    Swiss

    TAP Air Portugal

    Thai Airways

    Tunisair

    Turkish Airlines

    United

    Virgin Atlantic

  • Vad gäller för specialbagage?

    Som specialbagage räknas t ex: skidor, golfbag, vapen, musikinstrument etc. Om ditt specialbagage är avgörande för din resa, ber vi dig att kontakta oss före bokning av resan. 

    De flesta flygbolag vill att man gör en förfrågan om man ska ta med sig specialbagage på sin resa. Vi behöver då veta vikt och mått (längd x höjd x bredd) på specialbagaget för att göra denna förfrågan. Det kan ta ett par dagar att få svar från flygbolaget. 

    Observera att vi aldrig kan garantera att önskemålen uppfylls, vi kan endast framföra dem till flygbolaget. Avgiften för personlig service återbetalas inte vid avbokning eller om flygbolaget nekar din förfrågan. 

    Kostnad för transport av bagaget tillkommer och betalas direkt till flygbolaget på flygplatsen. 

    Välj personlig service i samband med beställningen online. Du kan också ringa oss på telefon 0771-57 57 57 eller skicka en förfrågan på order@resfeber.com

    För aktuell information om vilka regler som gäller för just det bolag som du ska resa med, vänligen se respektive flygbolags bagageregler - klicka här.

  • Hur bokar jag resa för spädbarn?

    Barn som inte är fyllda två år bokas som spädbarn. Detta gäller hela resan, dvs. barnet får inte ha fyllt två år innan resan har avslutats. Om barnet fyller två år under resans gång måste en barnbiljett bokas för hela resan.

    Påhittade namn på spädbarn accepteras inte. Det är ej möjligt att göra en bokning för ett barn som ej ännu är fött eller en person som du ej vet namnet på. Man kan alltså inte göra en bokning på vår hemsida och uppge t.ex. ”baby” som namn, eftersom korrekt namn enligt passet måste anges vid beställning.

    Vi kan inte garantera att barn som ej finns med från början i beställningen kan garanteras plats på flyget. Det är inte alltid tekniskt möjligt att boka på ett spädbarn på en redan befintlig bokning.

    Ett spädbarn kan inte läggas till på en delvis utnyttjad bokning. Till exempel om föräldrarna har rest till annat land för att föda och har en t/r-biljett, då är det inte möjligt att lägga till spädbarnet på returen. Det är inte heller möjligt att lägga ett spädbarn själv i en separat bokning utan då måste en ny enkelbiljett köpas till en vuxen och spädbarnet.

    Ett spädbarn har inte något eget säte utan sitter i förälderns knä.

  • Finns det barnrabatter?

    Vi erbjuder samma rabatter som flygbolagen gör. Oftast finns det barnrabatter för barn mellan 0-11 år. Dessa rabatter syns i så fall vid bokningstillfället.

  • Får jag ta med djur på flyget?

    Mindre sällskapsdjur, som hund och katt, får ibland följa med på flygningen om de sitter i bur eller väska. Antal djur ombord är begränsat och flygbolagen tar vanligtvis en extra avgift för djur, dock ej för ledarhund. Om du har en sådan förfrågan ber vi dig kontakta flygbolaget direkt. 

  • Vad gäller för mellanlandningar?

    Det kan i vissa fall förekomma tekniska mellanlandningar. Detta innebär t ex att planet behöver tankas eller att det byts besättning. Oftast sitter passagerarna kvar i planet men det förekommer att man måste stiga av planet.


    Räcker bytestiden vid min mellanlandning?
    Bytestiden mellan olika flyg är på förhand inlagt i reservationssystemet och kontrolleras av respektive flygbolag som du bokat med. Skulle du råka ut för en försening ska du kontakta flygbolaget på aktuell flygplats för hjälp att på bästa sätt ta dig till slutdestinationen.

    Har du bokat flera enkel/tur och returresor med olika bolag och olika bokningsnummer, ansvarar du själv för att eventuell bytestid är tillräcklig. Se till att du har god marginal om du bokar på detta sätt.

  • Vad händer om jag får en tidtabellsändring?

    Flygbolagen gör ibland ändringar i sina tidtabeller. I de fall vi får information angående en tidtabellsändring informeras du normalt om detta per e-post, innehållande den nya tidtabellen. Den skickas till den e-postadress du angav vid bokningstillfället. Som resenär bör du därför kontinuerligt kontrollera om du erhållit e-post från oss. Kontrollera även din skräppost så inget viktigt missas angående din resa.

    Det är ditt ansvar som resenären att kontrollera tidtabellsändringar. Resfeber ansvarar inte för tidtabellsändringar eller inställda flyg eller eventuella merkostnader som tillkommer i samband med tidtabellsändringar. Det är därför viktigt att alltid kontrollera avresetider med flygbolagen innan avresa.

  • När måste jag senast checka in?

    Det är ditt ansvarar som resenär att vara på flygplatsen i god tid före avresa. Tänk på att det kan vara långa köer till incheckning och säkerhetskontroller och du måste även ta med i beräkningen att något kan hända på väg till flygplatsen. Viktigt: Tänk på att en försäkring inte täcker kostnader i samband med missat flyg om anledningen är för sen incheckning.

    Många flygbolag öppnar check-in på sina hemsidor mellan 22 och 30 timmar före avresa. För frågor om check-in online hänvisar vi till det flygbolag som du ska flyga med. I många fall går det att checka in i automater på flygplatsen annars gör du det vid flygbolagets disk. 

    Vi rekommenderar att du är på plats på flygplatsen:
    - Vid resor inom Sverige: 1,5 timme innan avresa
    - Vid resor till övriga resmål: minst 2 timmar innan avresa*

    *) Vid resor till USA: 3 timmar innan avresa

     

  • Måste jag resa i den ordning som biljetten anger?

    Ja, utskriven flygbiljett måste användas på de sträckor och i den följd som angivits på biljetten. Om en resenär inte dyker upp på t ex första sträckan så avbokas samtliga sträckor på biljetten.

  • Vad ingår i flygpriset?

    Flygskatter
    De flesta flygplatsskatter är inkluderade i flygbiljetten. Dock kan en lokal flygskatt/avgift tillkomma på vissa flygplatser i världen, t ex i Thailand. Den skall betalas i den lokala valutan på destinationen och kan ändras med kort varsel. Avgiften varierar och tas ut av respektive lands luftfartsmyndighet. Resfeber kan inte styra denna avgift och kan inte ställas som ersättningsskyldig för avgiften.

    Transferkostnader
    Transferkostnader som t ex buss vid byte av flygplats ingår inte i resans pris. Du som resenär står själv för denna kostnad.

  • Vad är mitt ansvar när jag bokar flyg?

    Som kund och resenär förbinder du dig till att:

    • att kontrollera så att stavningen på resenärens namn i bokningen är exakt likadan som i resenärens pass.

    • att så snart bekräftelsen erhållits kontrollera att uppgifterna stämmer; oklarheter meddelas omgående till Kundservice.

    • att kontakta Kundservice om bekräftelse via e-post inte erhållits inom 24 timmar. Resfeber ansvarar inte för eventuella merkostnader som uppstår som resultat av att kunden inte informerar Resfeber inom tidsfristen.

    • att lämna korrekt e-postadress samt bevaka e-posten då Resfeber kommunicerar denna väg.

    • att kontrollera visumregler och vaccinationer som behövs inför resan.

    • att kontrollera passets giltighetstid, vissa länder kräver att passet är giltigt 6 månader efter inresa.

    • att alltid kontrollera aktuella flygtider innan avresan, då dessa kan ändras med kort varsel. Detta gäller även på din hemresa.

    Vid frågor kontakta Kundservice på telefon 0771-57 57 57 eller skicka meddelande till order@resfeber.com

  • Vad är blandade bolag?

    Blandade flygbolag betyder att en resa är sammansatt av två enkelbiljetter, oftast med två olika flygbolag, t ex Norwegian på utresan och SAS på hemresan. Detta innebär att om ena flygningen, av någon anledning, inte genomförs som planerat, så avbokas/ändras inte den andra flygningen per automatik. Du måste själv ombesörja att den andra biljetten ombokas och får själv stå för eventuella kostnader. Kontakta Kundservice på 0771-57 57 57 om du behöver hjälp.

    Det är viktigt att notera från vilken flygplats flygningen avgår respektive landar, då detta kan skilja mellan de två enkelbiljetterna. T ex kan en resa till London med Norwegian på utresan landa på London Gatwick-flygplatsen och sedan flyger SAS på hemresan från London Heathrow.

  • Vilka rättigheter har jag som flygpassagerare?

    Flygpassagerares rättigheter vid överbokade, inställda och försenade flyg

    Enligt EG-förordningen 261/2004 om passagerarnas rättigheter har dessa rätt till ersättning och assistans från flygbolaget vid nekad ombordstigning och inställda eller kraftigt försenade flygningar. Observera att om flygningen ingår i en paketresa gäller även bestämmelserna i paketreselagen.


    I korthet gäller reglerna nedan.

    Överbokning / nekad ombordstigning

    Flygbolagen säljer ofta fler biljetter än det finns platser ombord på grund av att det normalt sett alltid händer att passagerare inte dyker upp.

    Om flygbolaget har anledning att anta att ombordstigning måste nekas, måste flygbolaget först fråga om någon, mot kompensation, frivilligt avstår sin plats. Den frivillige har därvid, utöver avtalad kompensation, rätt till ombokning och/eller återbetalning.

    Om ingen anmäler sig frivilligt får passagerare nekas ombordstigning mot sin vilja. I sådana fall har passageraren rätt till återbetalning av biljettpriset eller ombokning till slutdestinationen snarast möjligt eller vid ett senare tillfälle som passageraren finner lämpligt.

    Alla passagerare som nekas ombordstigning, skall erbjudas mat och dryck i skälig proportion till väntetiden samt hotellrum vid behov av övernattning och transport mellan flygplatsen och hotellet.

    Vidare skall de passagerare, som nekats ombordstigning, ges kompensation enligt följande skala:
    • € 250 för alla flygningar på högst 1 500 km.

    • € 400 för alla flygningar inom EU på mer än 1 500 km och för alla övriga flygningar på mellan 1 500 och 3 000 km.

    • € 600 för alla övriga flygningar.


    Kompensationen minskas med 50% när passagerarna erbjuds ombokning med annan flygning till bestämmelseorten och ankomsttiden där inte överstiger den tidtabellsenliga ankomsttiden för den ursprungligen bokade flygningen:
    • med två timmar för alla flygningar på högst 1 500 km, eller

    • med tre timmar för alla flygningar inom EU på mer än 1 500 km och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 km, eller

    • med fyra timmar för alla övriga flygningar.


    Inställda flyg

    Vid inställd flygning har passagerare rätt till återbetalning av biljettpriset eller ombokning till slutdestinationen snarast möjligt eller vid ett senare tillfälle som passageraren finner lämpligt.

    Passagerarna skall erbjudas mat och dryck i skälig proportion till väntetiden samt hotellrum vid behov av övernattning och transport mellan flygplatsen och hotellet.

    Med undantag av vad som sägs nedan har passagerarna dessutom rätt till kompensation enligt följande skala:
    • € 250 för alla flygningar på högst 1 500 km.

    • € 400 för alla flygningar inom EU på mer än 1 500 km och för alla övriga flygningar på mellan 1 500 och 3 000 km.

    • € 600 för alla övriga flygningar.


    Kompensationen minskas med 50% när passagerarna erbjuds ombokning med annan flygning till bestämmelseorten och ankomsttiden där inte överstiger den tidtabellsenliga ankomsttiden för den ursprungligen bokade flygningen:
    • med två timmar för alla flygningar på högst 1 500 km, eller

    • med tre timmar för alla flygningar inom EU på mer än 1 500 km och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 km, eller

    • med fyra timmar för alla övriga flygningar.


    Ingen kompensation betalas ut:
    1. om den inställda flygningen ”beror på extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits”,

    2. om passagerarna informerats om den inställda flygningen senast två veckor före den tidtabellsenliga avgången,

    3. om passagerarna informerats om den inställda flygningen mellan två veckor och sju dagar före den tidtabellsenliga avgången och samtidigt erbjudits ombokning så att de kan avresa högst två timmar före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå den slutliga destinationsorten senast fyra timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden,

    4. om passagerarna informerats om den inställda flygningen mindre än sju dagar före den tidtabellsenliga avgången och samtidigt erbjudits ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå den slutliga destinationsorten senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.


    Försening

    Vid förseningar har flygbolaget ingen skyldighet att betala ersättning i form av kontanter. Rätten till assistans från flygbolaget är beroende av dels förseningens längd, dels resans längd.

    När ett flyg är försenat:
    • med två timmar för alla flygningar på högst 1 500 km, eller

    • med tre timmar för alla flygningar inom EU på mer än 1 500 km och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 km, eller

    • med fyra timmar för alla övriga flygningar


    har passagerarna rätt till mat och dryck i skälig proportion till väntetiden och hotellrum vid behov av övernattning och transport mellan flygplatsen och hotellet.

    Är flygningen mer än fem timmar försenad kan passagerarna kräva att få pengarna tillbaka för hela biljettpriset eller för den del av resan som inte fullföljts.

    Resor med flygbolag från icke EU-länder

    Ovan angivna regler gäller vid resa från en flygplats inom EU eller med resor från tredje land om flygningen utförs av ett flygbolag från ett EU-land. I alla andra fall bör du kontakta respektive flygbolag och fråga vilka regler som gäller.


     EG Förordning 261/2004 - läs hela texten här

     

  • Vad händer om flygbolaget går i konkurs?

    Vid köp av en paketresa (en kombination av minst två av följande: flyg, hotell, hyrbil, evenemang) så omfattas du av paketreselagen. Resfeber ser till att paketreselagen skyddar dig.

    Om du har köpt endast en flygbiljett så agerar Resfeber som förmedlare åt flygbolaget. Vi gör naturligtvis det bästa vi kan för att hjälpa till, men kan inte garantera att du får tillbaka några pengar.

  • Finns det en förteckning över flygbolag som förbjudits inom EU?

    EU-kommissionen har antagit en förordning (nr 474/2006) med en lista över de flygföretag som belagts med verksamhetsförbud inom EU, d v s en "svart lista" över flygföretag från tredje land, som inte får flyga till eller inom EU. Klicka på länken nedan för att se vilka flygbolag det är.

    https://ec.europa.eu/transport/modes/air/safety/air-ban_sv

     

     

     

04 Hotell
  • Hur bokar jag hotell?

    Vill du boka en paketresa med flyg och hotell väljer du Flyg & Hotell i sökfältet.

    Vill du bara boka hotell väljer du Hotell i sökfältet. Om du endast bokar hotell via resfeber.se kommer du till vår partner hotels.com. Det är viktigt att du läser igenom reglerna för dessa bokningar. Hotels.com har en egen kundservice och nås på nummer 08 5025 2205.

  • Vilka olika rumstyper finns det?

    Förklaring av rumstyper:

    • Enkelrum = rum för 1 person
    • Dubbelrum (twin) = rum med 2 separata sängar
    • Dubbelrum (double) = rum med en stor säng för 2 personer
    • Trebäddsrum = rum med 3 separata sängar eller 2 sängar och 1 extrasäng eller 1 stor säng och 1 extrasäng
    • Fyrbäddsrum = rum med 4 separata sängar eller dubbelrum med extrasängar

    OBS! Rumstyperna "twin" och "double" kan aldrig garanteras utan är endast önskemål, rummen är alltid för två personer.

  • Vad gäller vid sen hotellincheckning?

    Om du vet att du kommer att checka in efter klockan 18:00 ber vi dig kontakta hotellet du bokat senast 24 timmar före avresan. Telefonnummer till hotellet finner du på din hotellvoucher. 

    Det är ditt ansvar att kontrollera hotellets öppettider så att det är öppet när du anländer, samt meddela hotellet att du kommer att checka in sent. När du bokar finner du information om öppettider på hotellinformationssidan.

  • Vad händer med min hotellbokning om flyget ankommer mitt i natten?

    Vid paketresor är det viktigt att tänka på att hotellbokningen gäller från det datum då flyget landar på resmålet. Om planet landar efter midnatt har du alltså inte tillgång till ditt rum förrän på eftermiddagen på ankomstdagen. Vill du ha ditt rum redan vid ankomst behöver du boka en extra natt.

    Vänligen observera! Det är ditt ansvar att kontrollera hotellets öppettider så att det är öppet när du anländer, samt meddela hotellet att du kommer att checka in sent.

  • Tillkommer skatter och avgifter på hotellet?

    Det kan förekomma lokala skatter och avgifter på hotell. Dessa betalar du direkt till hotellet på plats. 

     

  • Får jag ta med djur på hotellet?

    I regel tillåter inte hotell att man checkar in med sällskapsdjur. Vänligen kontakta hotellet direkt och kontrollera vad som gäller för just din bokning.

05 Evenemang
  • Kan jag köpa evenemangsbiljetter?

    Vi samarbetar med Box Office som är en del av Resia Travel Group. Box Office erbjuder biljetter till evenemang över hela världen.

    Du kan boka direkt online - klicka här.

    Kontakta Kundservice på telefon 0771-57 57 57 eller skicka en förfrågan på order@resfeber.com

06 Transfer
  • Kan jag boka transfer?

    Vi erbjuder transfer på många destinationer. 

    Kontakta Kundservice på telefon 0771-57 57 57 eller skicka en förfrågan på order@resfeber.com

07 Hyrbil
  • Kan jag boka hyrbil?

    Kontakta Kundservice på telefon 0771-57 57 57 eller skicka en förfrågan på order@resfeber.com

08 Avbeställningsskydd & Reseförsäkring
  • Resfebers avbeställningsskydd

    Resfebers avbeställningsskydd köper du i samband med din bokning. Du kan inte lägga till det i efterhand.

    Det gäller för paketresor (arrangerade av Resfeber) samt bokningar av reguljärflyg med avresa endast från Sverige, Norge och Danmark.

    Det är viktigt att du läser igenom villkoren för avbeställningsskyddet så att du vet vad som ingår. 

  • Solids avbeställningsförsäkring

    Solids avbeställningsförsäkring köper du i samband med din bokning. Har du missat detta kan du lägga till den upp till 48 timmar efter gjord bokning. Kontakta Kundservice på telefon 0771-57 57 57 eller skickat en förfrågan till order@resfeber.com.

    För att få teckna Solids försäkringar krävs att du är bosatt i Norden och registrerad i nordisk försäkringskassa.

    Det är viktigt att du läser igenom villkoren för försäkringen så att du vet vad som ingår. 

     

  • Solids reseförsäkring

    Solids Reseförsäkring Plus är speciellt framtagen för att täcka kostnader för oförutsedda händelser som inte är inkluderade i din befintliga hemförsäkring. Ett skräddarsytt komplement som du kan lita på.

    Teckna Reseförsäkring Plus online samtidigt som du bokar din resa. Har du redan bokat resan, ring oss på 0771-57 57 57 eller skicka en förfrågan till order@resfeber.com. Du kan boka reseförsäkringen fram till dagen före din avresa.

    För att få teckna Solids försäkringar krävs att du är bosatt i Norden och registrerad i nordisk försäkringskassa.

    Det är viktigt att du läser igenom villkoren för reseförsäkringen så att du vet vad som ingår. 

    Behöver du utnyttja din reseförsäkring, hämtar du din skadeanmälan här, fyll i dina uppgifter och skicka in till Solid.

  • Solids bagageförsäkring

    Solids bagageförsäkring ger ersättning om något skulle hända ditt bagage!

    - Ersätter stöld, förlust och försenat bagage
    - Gäller under hela resan
    - Fritt från självrisk

    Du kan boka direkt online  eller kontakta Kundservice på telefon 0771-57 57 57 eller skicka en förfrågan till order@resfeber.com.

    För att få teckna Solids försäkringar krävs att du är bosatt i Norden och registrerad i nordisk försäkringskassa.

     

09 Pass, visum, inreseregler och vaccinationer
  • Vilka regler gäller för pass och visum?

    Resenären är själv ansvarig för att kontrollera och införskaffa nödvändiga resedokument inför resan, såsom giltigt pass, visum, och försäkring. Detta gäller även vid flygplatsbyte (det kan krävas visum!) eller mellanlandning där övernattning krävs. För visuminformation kontaktas respektive lands ambassad.

    Resenären är själv ansvarig för eventuella kostnader som uppkommer på grund av brister i ovan nämnda formaliteter, t ex nekad ombordstigning eller hemtransport till följd av att pass/visum saknas.

    Många länder kräver att passet är giltigt i minst 6 månader efter hemresedatum. Viseringsregler förändras ofta, så även om du rest till ett land tidigare och då inte behövt visum, är det klokt att kontakta landets ambassad/konsulat och kontrollera det om du skall resa dit igen.

    Bra information att ta del av finns på UD Resklar - www.ud.se/resklar

  • Vad gäller för resor till eller via USA?

    Vid resa till, från och via USA är det många omfattande säkerhetskontroller och vi rekommenderar därför alla att vara i mycket god tid på flygplatsen inför resan. Minst tre timmar rekommenderas av bland andra SAS. Utöver de vanliga kontrollerna kan passagerare bli ombedd att sätta på medtagen elektronisk utrustning vid gaten för att visa att den fungerar normalt. Därför ska alla surfplattor, datorer och telefoner som ska tas med ha tillräckligt med batteri.

    Vid resor till/från USA och vid mellanlandning i USA behöver flygbolaget och tullpersonalen följande information:

    1 – ESTA (Electronic System for Travel Authorization)
    2 – SFPD (Secure Flight Passenger Data)
    3 – APIS (Advanced Passenger Information System)

    ESTA
    ESTA är ett inresetillstånd som du själv fyller i och ansöker om i god tid före avresa. ESTA-ansökan måste fyllas i av alla svenska och nordiska medborgare. Som svensk medborgare kan man normalt resa till USA utan visum om vistelsen är kortare än 90 dagar.
    OBS! Från och med 1 januari 2016 kan inte svenska medborgare som har besökt Iran, Irak, Syrien, Sudan eller Jemen efter den 1 mars 2011, eller har dubbla medborgarskap i något utav dessa länder besöka USA enbart med godkänt ESTA, då måste du ansöka om visum via USA:s ambassad i Stockholm.

    Resenärer med andra nationaliteter där USA kräver ordinarie visum måste själva kontrollera nödvändiga formaliteter. 

    Viktig information! Sedan den 1 april 2016 ska alla resenärer som utnyttjar ESTA ha ett biometriskt pass. Passet ska utöver informationen om passets ägare innehålla ägarens biometriska särdrag och namnteckning. Alla pass som utfärdats till medborgare i de nordiska länderna efter 2012 bör uppfylla detta krav.

    Tänk på att en ESTA-ansökan krävs även om du reser via USA till ett annat land!

    Varje resenär ansvarar själv för att lämna uppgifter via ESTA, absolut senast 72 timmar före avresa. ESTA gäller sedan för obegränsat antal inresor under två år. Skulle du byta pass måste ny ESTA-ansökan göras.

    ESTA ersätter framöver immigrationsblanketten som delas ut på flyget (fortfarande kan dock blanketten delas ut ombord och i så fall ska den fyllas i). Blankett för tullen erhålles ombord och ska fortsättningsvis också fyllas i inför varje inresa.

    Googla inte ESTA utan använd nedanstående webbadress. Det finns flera sajter som tar betalt för att vidarebefordra ESTA-ansökan.

    Följande gäller för en ESTA-ansökan:

    • OBS! Ange alltid första förnamnet som står i passet i ansökan, även om det ej är tilltalsnamnet.
    • Godkänd ESTA-ansökan ska skrivas ut och visas upp vid incheckning samt vid ankomst till USA.
    • En godkänd ESTA-ansökan ger tillstånd att resa till USA, dock inte automatiskt uppehållstillstånd. Uppehållstillstånd erhålls som tidigare av US Customs and Border Protection vid ankomst.
    • Namnbyte eller passbyte kräver ny ESTA-ansökan.
    • Vid förändringar gällande resrutt och destination kan en uppdatering av inskickad ESTA-ansökan göras.
    • Vid en ej godkänd ESTA-ansökan behöver i stället en visumansökan göras.
    • ESTA-ansökan är förenad med en avgift som betalas med kort vid ansökan.

    Du finner mer information samt den officiella hemsidan för ESTA om du klickar här.

    SFPD
    Informationen skickas per automatik till flygbolaget i samband med att du genomför din bokning på resfeber.se. Det är information om alla namn enligt passet, kön och födelsedata. Du behöver inte kontakta Resfeber eller flygbolaget om detta före din avresa. Uppgifterna du lämnar på vår hemsida i samband med din bokning måste överensstämma med dem som står i passet.

    APIS 
    För den som ska resa till, från, via eller inom USA är det nödvändigt att fylla i vissa uppgifter som ska lämnas till flygbolaget före avresa. Sedan 8:e mars 2012 gäller detta även den som flyger genom amerikanskt luftrum (utan att landa i USA).

    Informationsplikt:
    • Kön
    • Efternamn och förnamn  
    • Resenärens hemland, nationalitet
    • Födelsedata
    • Passuppgifter
    • Avrese- och ankomstflygplats
    • Information om eventuell transit om resan fortsätter med flyg i USA eller vidare till annat land.
    • Resenärens första adress under vistelsen i USA (gata, nummer, postkod, stad, delstat eller fullständig hotelladress).
    • Namn och adress på hyrbilsföretag om resan fortsätter med hyrbil (och man inte har bokat hotell).
    • Namn på kryssningsfartyg, rederi och embarkeringshamn om resan fortsätter med en kryssning.

    Behöver du hjälp med att informera flygbolaget om dessa APIS-uppgifter så kontakta oss för personlig service 0771-57 57 57 eller via e-post till: order@resfeber.com.

  • Vad gäller för resor till eller via Kanada?

    Vid resor till/från Kanada och vid mellanlandning i Kanada behöver flygbolaget och tullpersonalen följande information:

    1 – eTA (Electronic Travel Authorization)
    2 – SFPD (Secure Flight Passenger Data)
     

    Electronic Travel Authorization (eTA)
    Inresetillstånd för svenska medborgare ska nu sökas elektroniskt via en webbsida. Ansökan via webbsidan ska göras av resenären i god tid före (senast 72 timmar innan avresa). Svar på en ansökan via webbsida kan ses där inom 72 timmar efter ansökan är gjord. eTA-godkännandet är elektroniskt kopplat till ditt pass och giltighetstiden är fem år eller tills passet går ut, beroende på vilket som kommer först.

    Observera att en avgift tillkommer och denna kostnad betalas direkt med kort vid själva ansökningstillfället.

    Länken hittar du här:


    SFPD
    Den amerikanska transportmyndigheten (TSA) kräver sedan den 8 mars 2012 att flygbolag som flyger genom amerikanskt luftrum utan att landa i USA, ska skicka in uppgifter om passagerarna på samma sätt som för dem som flyger till USA.

    Uppgifterna skickas per automatik till flygbolaget i samband med att du genomför din bokning på vår hemsida. Informationen består av alla namn enligt passet samt kön och födelsedata. Du behöver inte kontakta Resfeber eller flygbolaget om detta före din avresa. Uppgifterna du lämnar på vår hemsida i samband med din bokning måste överensstämma med dem som står i passet.

  • Vilka vaccinationer skall jag ta?

    Se över dina vaccinationer i god tid innan resan. Vissa vaccinationer behöver tas i två omgångar och i god tid före avresan. På sajten 1177.se kan du få råd om vad som behövs för resa till olika länder.

    1177.se - Vaccinationsinformation

10 Klimatreducera flygresan
  • Kan jag klimatreducera min flygresa?

    Resfeber vill bidra till ett mer hållbart resande. Detta gör vi bland annat genom att samarbeta med Fly Green Fund, som ger dig möjlighet att reducera ditt klimatavtryck vid flygresan. När du betalar för flygbiljetten kan du välja till klimatreduktion i priset vilket gör att du är med och bidrar till att flygresan kan göras på bioflygbränsle – och också grönare. Läs mer här.

11 Övrigt
  • Vad gäller för mediciner på resan?

    Om du använder mediciner (speciellt om de klassas som narkotika) som måste tas med på resan rekommenderar vi att du tar med ett läkarintyg med läkarens ordination och gärna en officiell engelsk översättning av den. Packa medicinen i handbagaget!

  • Vad får jag ta med genom tullen?

    På Tullverkets hemsida hittar du bland annat regler för införsel av alkohol och tobak, aktuella skatter och information om varor du måste ha tillstånd för att föra in i Sverige. https://tullverket.se/sv/privat

    Kontakta det aktuella landets ambassad om du har frågor kring införsel av varor till andra länder än Sverige. Tänk på att olika flygbolag och andra länder kan ha ytterligare regler och restriktioner för dessa varor och andra föremål. Kontrollera gärna med ditt flygbolag för mer information.

  • Hur påverkar UD:s rekommendationer?

    Här nedan hittar du länkar till reseinformation från Sveriges ambassader samt till UD:s lista över vilka länder och områden som UD avråder från att resa till just nu.

    Reseinformation från Sveriges Ambassader

    UD avråder från följande resmål

    Bra att veta! När UD avråder från resor har det ekonomiska och juridiska konsekvenser endast för paket-/charterresor. Där gäller särskilda regler. När UD utfärdat en avrådan kan resenären avboka sin resa utan att förlora de pengar som har betalats in. Om UD inte avråder utan enbart manar till uppmärksamhet och försiktighet, så är det ett allmänt råd som inte påverkar avtalet mellan resenär och researrangör.

    UD Resklar - läs mer här: www.ud.se/resklar


    Svenska ambassader utomlands
    Information om Sveriges ambassader i utlandet hittar du på https://www.swedenabroad.se/ 

  • Har Resfeber ställt resegaranti?

    Ja, Resfeber har ställt säkerhet enligt resegarantilagen. Resegarantin är ett ekonomiskt skydd för resenärer när resor blir inställda eller avbrutna. Då kan man ansöka om ersättning ur resegarantin.
    För mer information gå in på Kammarkollegiets hemsida eller ring Kammarkollegiet på telefon 08 700 08 00.

  • Resfebers resevillkor

    Det är viktigt att du tar del av Resfeber resevillkor - läs mer här.

  • Vad gör jag om något går fel på resan?

    Eventuella reklamationer under resan ska du framföra till leverantören eller dennes representant på plats. Detta ska ske direkt när du upptäcker problemet så att det kan avhjälpas så fort som möjligt. Om reklamation riktas direkt till leverantören eller dennes representant på stället bör du försäkra dig om att du får kvitto på att du reklamerat till dem direkt. Kvittot kan behövas i den händelse att reklamationen inte kunde åtgärdas på plats och du eventuellt senare vill ansöka om kompensation på nytt. Om reklamation inte görs på plats är det väldigt svårt att få gehör för den i ett senare läge.


    Problem med hotell
    I första hand hänvisar vi dig till hotellets reception för att påtala bristerna. Om det inte hjälper så kontaktar du Kundservice så snart du kan på telefon 0771-57 57 57. 

    Om du köpt enbart hotell via vår hemsida ska du kontakta vår partner hotels.com på telefonnummer 08-5025 2205. Du hittar information som behövs på din hotellvoucher. Observera att hotels.coms kundservicen enbart talar engelska.


    Försenat eller inställt flyg inom EU
    Genom vår partner Ifdelayed  hjälper vi dig att ansöka om kompensation från flygbolag efter en inträffad flygförsening på mer än tre timmar när du flyger från ett EU-land eller med ett EU-bolag. Läs mer här.


    Problem med bagage
    Som en förmedlare av resetjänster kan vi tyvärr inte hjälpa till vid förlorat eller försenat bagage.

    Om ditt bagage skadas eller försvinner på ut- eller hemresan ska detta anmälas till flygbolaget direkt på plats. Du måste fylla i en PIR (Property Irregularity Report) som används för att söka efter bagaget internationellt eller dokumentera skadans omfattning. Detta används även som underlag till försäkringsanspråk. Observera att det är resenärens eget ansvar att en sådan rapport fylls i.

    Om du har köpt en bagageförsäkring via våra partners Solid bör du även kontakta dem omgående. Om du inte har köpt en bagage- eller reseförsäkring så hänvisas du till din hemförsäkring.

    Det är också möjligt att kräva ersättning direkt från flygbolagen. Detta ersättningskrav ställer du direkt till flygbolagets kundtjänst.

    Ofta så ingår det en försäkring för skadat eller förlorat bagage via VISA eller Mastercard, om du betalat resan med något av dessa kort. Anmälan och eventuell ersättning sker i detta fall direkt hos kortföretagen.


    Reklamation
    Om du ändå vill göra en reklamation fyller du i detta formulär

     

Vanliga frågor och svar
  • Köpvillkor

    På länken nedan finner du våra fullständiga villkor:

    Köpvillkor

OBS!

Om du har bokat två enkelbiljetter innebär detta att om den ena flygningen av någon anledning inte genomförs som planerat, avbokas/ändras inte den andra flygningen med automatik, utan du måste själv boka om biljetten. Om biljetten inte är ombokningsbar är det du som står för kostnaden.