Annons:

Här hittar du svar på vanliga frågor.

01 Ändring och avbokning
  • Kan jag själv ändra min bokning på hemsidan?

    Alla ändringar behöver göras via email order@resfeber.com eller via telefon 0771-57 57 57, måndag-fredag 09:00-17:00. Vi kan hjälpa till med personlig service t ex boka reseförsäkring, ombokning, avbokning och hyrbil.

  • Hur avbokar jag min resa?

    Du ringer till oss på 0771-57 57 57 måndag-fredag 09:00-17:00. Det är viktigt att resan avbokas innan avresa.

    Resor som är bekräftade och betalade kan som regel inte avbokas och återbetalas. Detta beror på att vår bokning med flygbolag, hotell, evenemang etc. blir omedelbart bindande för oss då ni godkänt beställning. Vi rekommenderar därför att du i samband med bokningen tecknar vår avbeställningsförsäkring.

    I den händelse du måste avboka din resa och inte tecknat avbeställningsförsäkring försöker vi naturligtvis hjälpa dig att få tillbaka så mycket som möjligt på dina biljetter. En avbokningsavgift på 495 kr per person är dock obligatorisk.

  • Hur avbokar jag min paketresa?

    Du ringer till oss på 0771-57 57 57 måndag-fredag 09:00-17:00. Det är viktigt att resan avbokas innan avresa.

    Resor som är bekräftade och betalade kan som regel inte avbokas och återbetalas. Detta beror på att vår bokning med flygbolag, hotell, evenemang etc. blir omedelbart bindande för oss då ni godkänt beställning. Vi rekommenderar därför att du i samband med bokningen tecknar vår avbeställningsförsäkring.

    I den händelse du måste avboka din resa och inte tecknat avbeställningsförsäkring försöker vi naturligtvis hjälpa dig att få tillbaka så mycket som möjligt på dina biljetter. En avbokningsavgift på 495 kr per person är dock obligatorisk.

02 Flyg
  • Vilka namn ska jag uppge i min flygbokning?

    Det är viktigt att du uppger resenärernas samtliga förnam och hela efternamn exakt som det står i passet. Är namnen felstavade kan ni bli nekade ombordstigning. Vänligen uppge namnen enligt följande information:

    Förnamn: Samtliga förnamn enligt pass.
    Efternamn: Samtliga efternamn enligt pass.

    Vänligen se nedan för exempel:
    Namn i passet: ERICSSON LENNART EDWARD GUSTAF
    Förnamn när du bokar: LENNART EDWARD GUSTAF
    Efternamn när du bokar: ERICSSON

    Generellt går det inte att ändra namn på flygbiljetter så det är viktigt att det blir rätt enligt passet. Om ett namn måste ändras efter bokning kostar detta från 495SEK upp till kostnaden för en ny biljett.

     

  • Kan jag reservera sittplats på flygplanet?
    I samband med in-checkning hos respektive flygbolag kan du i många fall välja sittplats.
    Resfeber har tyvärr inte möjlighet att reservera sittplats inom Europa. Undantaget är Norwegian där det går att förbeställa  sittplats mot en avgift.
    Ska du resa utanför Europa kan så kan du välja till personlig service på din bokning och vi hjälper dig med att boka sittplats i förväg.
     

     

  • Hur gör jag om jag har särskilda önskemål?

    Välj personlig service i samband med beställningen online eller ring oss på 0771-57 57 57  under vardagar 09:00-17:00. Vi finns även på mail order@resfeber.com. 

    Observera att särskilda önskemål är just önskemål och inte kan garanteras. Om ert önskemål är avgörande för er resa, ber vi er kontakta oss för bokning av resa.

  • Får jag ta med djur på flyget?

    Flyg

    Mindre sällskapsdjur, som hund och katt, får ibland följa med på flygningen om de sitter i bur eller väska. Antal djur ombord är begränsat och flygbolagen tar vanligtvis en extra avgift för djur, dock ej för ledarhund. Om du har en sådan förfrågan ber vi dig kontakta flygbolaget direkt.

  • Vad gäller för mellanlandningar?

    Det kan i vissa fall förekomma tekniska mellanlandningar. Detta innebär att planet för att tanka eller byta besättning. Oftast sitter passagerarna kvar i planet men det förekommer att man måste stiga av planet.


    Räcker bytestiden vid min mellanlandning?

    Bytestiden mellan olika flyg är på förhand inlagt i reservationssystemet och kontrolleras av respektive flygbolag som ni bokat med. Skulle ni råka ut för en eventuell försening ska ni kontakta flygbolaget på aktuell flygplats för hjälp att på bästa sätt ta er till slutdestinationen.

    Har ni bokat flera enkel/tur och returresor med olika bolag och olika bokningsnummer, ansvarar ni själva för att eventuell bytestid är tillräcklig. Se till att ni har god marginal om ni bokar på detta sä

  • Vad händer om jag får en tidtabellsändring?

    Flygbolagen gör ibland ändringar i sina tidtabeller. I de fall vi får information angående en tidtabellsändring informeras du normalt om detta per e-post, innehållande den nya tidtabellen. Den skickas till den e-postadress du angav vid bokningstillfället. Som resenär bör du därför kontinuerligt kontrollera om du erhållit e-post från oss. Kontrollera även din skräppost så inget viktigt missas angående din resa.
    Det är resenärens ansvar att kontrollera tidtabellsändringar. Resfeber ansvarar inte för tidtabellsändringar eller inställda flyg gjorda av flygbolagen eller eventuella merkostnader som tillkommer i samband med tidtabellsändringar.

    Det är därför viktigt att alltid kontrollera avresetider med flygbolagen innan avresa.

  • Hur får jag mina flygbiljetter?

    Du får din bekräftelse med bifogad flygbiljett till din e-post i samband med köpet. Om den inte dyker upp, kontrollera att den inte automatiskt har hamnat i skräpkorgen på grund av eventuellt spamskydd. Har du ej erhållit dina bekräftelse inom 24 timmar (om inget annat angivits) ber vi dig kontakta oss på 0771-57 57 57 eller  order@resfeber.com

    Viktigt är att du skriver ut samtliga handlingar och tar med dig på resan.

  • Kan jag ändra på min flygbokning eller mitt namn?

    Flygbiljetter som är bekräftade och betalade går som regel inte att ändras, dock kan vi alltid kontrollera med flygbolaget vad som gäller för exakt din biljett.

    Om jag vill ändra namn på en flygbiljett?
    De flesta flygbolag tillåter inte namnändring/namnkorrigering. För de flygbolag som tillåter ändring, tillkommer en kostnad som varierar beroende på flygbolag. Till detta tillkommer vår serviceavgift på 495 kr per person.

    Vänligen kontakta oss på order@resfeber.com eller ring på 0771-575757 för vidare information om just er bokning.

  • Behöver jag en ny e-ticket om jag ändrar min flygbokning?

    Om er flygbiljett har ändrats kommer nya färdhandlingar skickas till dig per email. 

  • När måste jag senast checka in?

    Vi rekommenderar att du är i god tid innan avresa på flygplatsen. Under vissa tider kan det förekomma långa incheckningstider och kö till säkerhetskontroll. I många fall går det att checka in i automater på flygplatsen annars gör du det vid flygbolagets disk. Vissa flygbolag har även incheckning online på sin egen hemsida.

    Viktigt: Tänk på att en försäkring inte täcker kostnad i samband med missat flyg om anledningen är för sen incheckning.

  • Hur mycket bagage får jag ta med mig?

    På din bekräftelse finner du vad som gäller för just din resa. Bagageregler varierar från flygbolag till flygbolag. Du kan alltid hitta vilka regler som gäller direkt på flygbolagets hemsida.

    Här hittar du länkar till våra vanligaste flygbolags regler. Finns inte ditt flygbolag med i denna lista så kontakta oss på telefon 0771-575757 eller e-mail order@resfeber.com.

    Aer Lingus
    Aeroflot
    AirBaltic
    AirBerlin
    AirCanada
    AirChina
    AirFrance
    AirIndia
    AirJamaica
    AirMalta
    AirMauritius
    Aeromexico
    AirNewZealand
    Alitalia
    AmericanAirlines
    Austrian
    BritishAirways
    BrusselsAirlines
    ChinaAirlines
    ChinaSouthern
    CyprusAirways
    Delta
    Egyptair
    ElAl
    Emirates
    Ethiopian
    Etihad
    Finnair
    Gulfair
    Iberia
    Icelandair
    Jetairways
    KenyaAirways
    Koreanair
    Kuwaitairways
    KLM
    LOT
    Lufthansa
    MalaysiaAirlines
    Omanair
    Qantas
    Qatar
    RoyalAirMaroc
    Sas
    Singaporeairlines
    Swiss
    Thaiairways
    Tunisair
    United
    VirginAtlantic

     

     

  • Vad händer om mitt bagage är skadat eller försvunnet?

    Om ditt bagage skadas eller försvinner på ut- eller hemresan skall detta anmälas till flygbolaget direkt på plats. Du måste fylla i en PIR (Property Irregularity Report) som används för att söka efter bagaget internationellt eller dokumentera skadans omfattning. Detta används även som underlag till försäkringsanspråk. Observera att det är resenärens eget ansvar att en sådan rapport fylls i.

    Om du inte har köpt en reseförsäkring så hänvisas du till din hemförsäkring. Det är också möjligt att kräva ersättning direkt från flygbolagen. Detta ersättningskrav ställer du direkt till flygbolagets kundtjänst. Det är också vanligt att det ingår en försäkring för skadat eller förlorat bagage via VISA eller Mastercard, om du betalat resan med något av dessa kort. Anmälan och eventuell ersättning sker i detta fall direkt hos kortföretagen.

  • Hur gör jag om mitt flyg var försenat?

    Om du endast har bokat en flygbiljett via Resfeber agerar vi som endast förmedlare. Detta innebär att du måste vända dig direkt till flygbolaget för eventuell reklamation. Kontaktuppgifter hittar du på respektive flygbolags hemsida.

    Om du har en paketresa bokad hos oss är du välkommen att kontakta oss genom att fylla i formuläret nedan:

    Länk till formulär

     

  • Vilka särskilda villkor gäller för tur och retur resa med två olika flygbolag?

    Om du har två enkelbiljetter i samma bokning kan det förekomma att någon av flygningarna inte genomförs som planerat pga t ex tidtabellsändring så ändras inteinte den andra flygningen med automatik, du måste då själv boka om biljetten.
    Om biljetten inte är ombokningsbar så är det du som behöver stå för kostnaden för ny biljett.

  • Vad händer om flygbolaget går i konkurs?

    Vid köp av en paketresa (en kombination av minst två av följande: flyg, hotell, hyrbil, evenemang) så omfattas du av paketreselagen. Resfeber ser till att paketreselagen skyddar dig.

    Om du har köpt endast en flygbiljett så agerar Resfeber som förmedlare åt flygbolaget. Vi gör naturligtvis det bästa vi kan för att hjälpa till, men kan inte garantera att ni får tillbaka några pengar.

  • Finns det en förteckning över flygbolag som förbjudits inom EU?

    EU-kommissionen har antagit en förordning (nr 474/2006) med en lista över de flygföretag som belagts med verksamhetsförbud inom EU, d v s en "svart lista" över flygföretag från tredje land, som inte får flyga till eller inom EU. Klicka på länken nedan för att se vilka flygbolag det är.

    https://ec.europa.eu/transport/modes/air/safety/air-ban_sv

     

     

     

03 Hotell
  • Vilka förklaringar av rumstyper finns det?

    Förklaring av rumstyper
    Enkelrum = rum för 1 person
    Dubbelrum (twin) = rum med 2 separata sängar
    Dubbelrum (double) = rum med en stor säng för 2 personer
    Trebäddsrum = rum med 3 separata sängar eller 2 sängar och 1 extrasäng eller 1 stor säng och 1 extrasäng
    Fyrbäddsrum = rum med 4 separata sängar eller dubbelrum med extrasängar

    OBS! Rumstyperna "twin" och "double" kan aldrig garanteras utan är endast önskemål, rummen är alltid för två personer.

    Observera att hotellrum som beskrivs som "non-refundable" och "advance purchase" är ej ändrings eller avbokningsbara. Det framgår vid bokning om du har bokat denna typ av rumskategori. Kontakta oss för information om vad som gäller för just din bokning.

  • Hur får jag min hotellvoucher?

    Har du köpt paketresa av oss så får du din hotell voucher som en bifogad pdf fil i bekräftelsen. Om den inte dyker upp, kontrollera att den inte automatiskt har hamnat i skräpkorgen på grund av eventuellt spamskydd. Har du ej erhållit dina bekräftelse inom 24 timmar (om inget annat angivits) ber vi dig kontakta oss på 0771-57 57 57 eller  order@resfeber.com

    Har du köpt endast hotell på vår site kommer bekräftelsen från vår partner hotels.com. 

    Viktigt är att du skriver ut samtliga handlingar och tar med dig på resan. Om du skulle sakna giltig voucher kan du bli nekad hotellrum vid ankomst.

     

  • Kan jag ändra på min hotellbokning eller mitt namn?

    Hotell som är bekräftade och betalade går som regel inte ändra, dock kan vi alltid kontrollera med hotellet vad som exakt gäller för din bokning.

    Om jag vill ändra ett hotell?

    Vänligen kontakta oss på order@resfeber.com eller ring på 0771-575757 för vidare information om just er bokning.

    Observera att hotellrum som beskrivs som "non-refundable" och "advance purchase" inte är ändrings- eller avbokningsbara. Det framgår vid bokning om du har bokat denna typ av rumskategori. 

     

     

  • Behöver jag en ny voucher om jag ändrar min hotellbokning?

    Om hotellet tillåter en ändring och ändringen har bekräftats kommer du att få ett nytt mail med nya färdhandlingar som innehåller er nya hotellvoucher. Det är viktigt att du tar med den nya hotellvouchern till incheckningen på hotellet.
    Är hotellet Non-refundable kan bokningen inte ändras eller avbokas.

  • Vad händer med hotellet om flyget ankommer mitt i natten?

    Vid paketresor: Tänk på att hotellbokningen gäller från det datum då flyget landar på resmålet. Om planet landar efter midnatt har du alltså inte tillgång till ditt rum förrän på eftermiddagen den dagen. 

  • Behöver jag betala skatt på hotellet?

    På vissa hotell tillkommer en lokal skatt eller en resort fee, vilken betalas av resenären på plats.

     

  • Hur kan jag få reda på vad frukost kostar om det inte ingår i priset?
    Resfeber har tyvärr ingen information angående lokala frukostpriser. För denna information ber vi er kontakta hotellet direkt.

     

  • Får jag ta med djur på hotellet?

    I regel tillåter inte hotell att man checkar in med sällskapsdjur. Vänligen kontakta hotellet direkt och kontrollera vad som gäller för just din bokning.

04 Evenemang
  • Kan jag köpa evenemangsbiljetter på Resfeber.se?

    Vi samarbetar med Boxoffice.se som är en del av Resia Travel Group.

    Boxoffice erbjuder evenemangsbiljetter till hela världen.

    Vänligen kontakta oss på order@resfeber.com eller ring på 0771-575757 för bokning. Du kan också boka själv online via Boxoffice.se

05 Reseförsäkring / Avbeställningsskydd
  • Behöver jag en reseförsäkring?

    Tillsammans med Solid erbjuder Resfeber olika reseförsäkringar. Det är viktigt att du läser igenom villkoren för försäkringen så att du vet vad som ingår.

     

  • Behöver jag en avbeställningsförsäkring?

    Vi rekommenderar att du köper en avbeställningsförsäkring eftersom många av produkterna på vår hemsida inte är avbokningsbara. Det är viktigt att du läser igenom villkoren för försäkringen så att du vet vad som ingår. 

     

  • Villkor för avbeställningsförsäkring och reseförsäkring plus?

    Vänligen se nedan för vilka villkor som gäller för avbeställningsförsäkring och reseförsäkring plus.

     

  • Hur gör jag en skadeanmälan?

    Behöver du utnyttja din avbeställningsförsäkring eller reseförsäkring, vänligen hämta hem din skadeanmälan, fyll i dina uppgifter och skicka in till Solid.


     

06 Pass, visum och inreseregler
  • Vilka regler gäller för pass och visum?

    Resenären är själv ansvarig för att kontrollera och införskaffa nödvändiga resedokument inför resan, såsom giltigt pass, visum, vaccinationer och försäkring. Detta gäller även vid flygplatsbyte eller mellanlandning där övernattning krävs. För visuminformation kontaktas respektive lands ambassad.

    Resenären är själv ansvarig för eventuella kostnader som uppkommer på grund av brister i ovan nämnda formaliteter, t.ex. hemtransport till följd av att pass/visum saknas.

    Obligatorisk id-kontroll av alla utrikesresenärer har införts i Sverige, inte bara vid incheckningen utan även vid gaten. Resenären ska kunna legitimera sig med en godkänd id-handling som ska stämma överens med biljett och boardingkort. Den extra kontrollen görs för att förhindra att resenärer ska kunna byta biljett och identitet mellan incheckning, säkerhetskontroll och gate.

    De nya reglerna går i linje med ett EU-direktiv samt rekommendationer från FN-organet Iaco.

    Nationellt id-kort

    När du åker utomlands behöver du alltid pass, eller inom Schengen-området ett nationellt id-kort för att styrka medborgarskap. Körkort är ej giltig id-handling i detta fall. Båda dessa dokument utfärdas av polisen på passexpeditionerna. Den stora fördelen med det nationella id-kortet är att det har ungefär samma storlek som ett kreditkort så du kan lätt förvara och alltid ha det med dig i plånboken.

    Trots att passkontroll endast sker i undantagsfall inom Schengen-området, måste du kunna legitimera dig under vistelsen utomlands. Passet och det nationella id-kortet är då de enda giltiga dokument som styrker identitet och medborgarskap.

    Länder som deltar fullt ut i Schengen-samarbetet:

    Belgien
    Danmark
    Estland
    Finland
    Frankrike
    Grekland
    Italien
    Lettland
    Litauen
    Luxemburg
    Malta
    Nederländerna
    Polen
    Portugal
    Spanien
    Sverige
    Tjeckien
    Tyskland
    Slovakien
    Slovenien
    Ungern
    Österrike

    Även Island, Norge och Schweiz ingår genom ett särskilt avtal i Schengen-området trots att de inte är EU-länder. Irland, Storbritannien och Cypern kontrollerar pass vid sina gränser.

    Resa inom Norden

    Vid resor inom Norden krävs inte pass för svenska medborgare. Du bör ändå ha med dig giltig legitimation för att styrka din identitet, bland annat om du tar in på hotell, campingplats eller liknande. Svenskt körkort är giltig legitimation.

     

  • Behöver barn ha ett eget pass?
    Ja, den 21 augusti 2006 genomfördes en ny passlag som innebär att barn ska ha eget pass.
    Det är inte längre möjligt att anteckna barn i föräldrarnas pass.

     

  • Vad är SFPD - Secure flight passenger data?

    SFPD skickas per automatik till flygbolaget i samband med att du genomför din bokning på vår hemsida. Du behöver därmed inte kontakta Resfeber eller flygbolaget om detta före din avresa. SFPD är informationen om ert födelsedatum och ert namn.

  • Vad är APIS - Advanced Passenger Information System?

    För resor till USA och Storbritanninen krävs APIS (Advanced Passenger Information System) för alla resenärer. Bland annnat så ska passnummer och kontaktuppgifter lämnas till flygbolaget före avresa. Detta görs via flygbolagets hemsida.

    Vänligen se nedan vilka uppgifter som APIS innebär.

    - Samtliga förnamn enligt passet
    - Samtliga efternamn enligt passet
    - Födelsedatum (år, månad, dag)
    - Nationalitet
    - Passnummer
    - Land som har utfärdat passet.
    - Passets sista giltighetstid (år, månad, dag)

    Behöver du hjälp med att informera flygbolaget om ovan uppgifter så kontakta oss för personlig service 0771-575757 eller via mail: order@resfeber.com.

     

  • Vad gäller för resor till USA?

    Vid resor till/från USA och vid mellanlandning i USA behöver flygbolaget och tullpersonalen följande information:

    1 – ESTA (Electronic System for Travel Authorization)
    2 – SFPD (Secure Flight Passenger Data)
    3 – APIS (Advanced Passenger Information System)

    ESTA är ett inresetillstånd som ni själva fyller i och ansöker om i god tid före avresa. Du finner mer information och länk till officiella hemsidan för ESTA om du trycker här.

    Från och med 1 januari 2016 kan inte svenska medborgare som har besökt Iran, Irak, Syrien, Sudan eller Jemen efter den 1 mars 2011, eller har dubbla medborgarskap i något utav dessa länder besöka USA enbart med ESTA ansökan, dessa måste ansöka om Visum via USAs ambassad i Stockholm.

    Viktig information! Efter den 31 mars 2016 ska alla resenärer som utnyttjar ESTA uppvisa ett biometriskt pass. Passet ska utöver informationen om passets ägare innehålla ägarens biometriska särdrag och namnteckning. Alla pass som utfärdats till medborgare i de nordiska länderna efter 2012 bör uppfylla detta krav. Om man ska till USA efter den 31 mars 2016 och inte har ett biometriskt pass bör man ansöka om ett nytt pass alternativt ansöka om visum på den amerikanska ambassaden. 

    SFPD skickas per automatik till flygbolaget i samband med att du genomför din bokning på vår hemsida. Du behöver inte kontakta Resfeber eller flygbolaget om detta före din avresa. Uppgifterna du lämnar på vår hemsida i samband med din bokning måste överensstämma med dem som står i passet.

    APIS är passinformation. Detta lämnas till flygbolaget före avresa.
     

  • Visumregler för resor till Kanada

    Electronic Travel Authorization (eTA) - Kanada

    Inresetillstånd för svenska medborgare har tidigare ansökts via ett dokument som fyllts i ombord på planet till Kanada, men detta skall nu göras elektroniskt via en webbsida. Ansökan via webbsidan ska göras av resenären i god tid före (senast 72 timmar innan avresa) och är från och med 15 mars 2016 obligatorisk. Svar på en ansökan via webbsida kan ses där inom 72 timmar efter ansökan är gjord.

    Observera att en avgift tillkommer på CAN $7 per ansökan och denna kostnad betalas direkt med kort vid själva ansökningstillfället.

    Länken hittar du här:

     

     

     

07 Vaccinationer
  • Behöver jag vaccinera mig?
    När du reser utsätter du dig för en ökad risk att smittas av sjukdomar som är ovanliga eller saknas här i Sverige.
    Med kunskap om hur du undviker hälsorisker och med rätt vaccination kan du känna dig tryggare.
    » Läs mer om vaccin här

     

08 Övrigt
  • Hur ger jag er feedback?

    Vi tar tacksamt emot all feedback som du har. Du kontaktar oss genom att skicka ett mail till order@resfeber.com

  • Hur gör jag om jag vill reklamera hela eller delar av resan?

    Eventuella reklamationer under resan skall framföras till leverantören eller dennes representant på plats. Detta skall ske direkt när du upptäcker problemet så att det kan avhjälpas så fort som möjligt. Om reklamation riktas direkt till leverantören eller dennes representant på stället bör du försäkra dig om att du får kvitto på att du reklamerat till dem direkt. Kvittot kan behövas i den händelse att reklamationen inte kan åtgärdas på plats och du eventuellt senare vill ansöka om kompensation på nytt. Om reklamation på plats saknas är det väldigt svårt att genomdriva den i ett senare läge.

    Länk till formulär

     

  • Vad ska jag ta med på resan? (kom-i-håg)
    • Kreditkort eller lokal valuta.
    • Pass, biljetter (vouchers) och eventuellt visum.
    • Tag en kopia på pass och kreditkort. Detta underlättar processen ifall du blir av med dem.
    • Reseförsäkring samt information om var du vänder dig ifall den måste användas.
    • Skriv både hem- och hotelladressen på bagaget.
    • Nödvändiga vaccinationer, mediciner, solskyddsfaktor, extra linser eller glasögon.
    • Kamera
    • Packa alltid biljetter/resedokument och medicin som du behöver i handbagaget.

     

Vanliga frågor och svar
  • Köpvillkor

    På länken nedan finner du våra fullständiga villkor:

    Köpvillkor

OBS!

Om du har bokat två enkelbiljetter innebär detta att om den ena flygningen av någon anledning inte genomförs som planerat, avbokas/ändras inte den andra flygningen med automatik, utan du måste själv boka om biljetten. Om biljetten inte är ombokningsbar är det du som står för kostnaden.